Tirsdag tok Stortinget tak i problemet med den kompliserte betalingen for å hurtiglade. Forbrukerrådet og Elbilforeningen håper at Stortinget vil støtte opp om forslaget som SV har fremmet om å sikre kontaktløs kortbetaling («tæpping) direkte på alle offentlig tilgjengelige hurtig- og lynladere.
– Det er et uoversiktlig marked av forskjellige teknologier, betalingsmetoder og prismodeller og vi mener at det må bli enklere å betale. Med stadig flere elbiler på norske veier må det være lett å lade og gjøre opp for seg, sier direktør i Forbrukerrådet Inger Lise Blyverket.
– Både apper, brikker og betaling utført av elbilen selv er løsninger som man må fortsette å jobbe med. Likevel mener vi at kortbetaling er noe som må på plass. Om ikke annet, så i hvert fall som en sikkerhet dersom de andre systemene er nede. Vi ser at EU mener det samme, sier Blyverket.
Elbilforeningen har etterspurt enklere lading og mer forbrukervennlig betaling helt siden de første hurtigladerne ble etablert. I arbeidet med å overbevise ladeselskapene til å tilby kortbetaling, har foreningen møtt mye motstand. Mange ladeselskap mener at kortbetaling er dyrt, gammeldags og gårsdagens teknologi. Elbilforeningen håper nå at politikerne er på lag med forbrukerne.
– Hvorfor skal det være mye vanskeligere å hurtiglade en elbil enn å fylle en diesel eller bensinbil? spør generalsekretær Christina Bu.
– Det finnes ingen åpenbar grunn annet enn at ladeselskapene etter hvert så sitt snitt til å sikre seg kundedata og med det knytte kundene til seg gjennom apper og diverse kundeløsninger, mener hun.