I løpet av årets Earth Week vil Klarna matche alle donasjoner gitt til initiativer som jobber for klodens helse, samt å oppgradere sin CO2-utslippsoversikt slik at kundene kan få et enda bedre bilde av sitt eget miljøfotavtrykk.
Klarna utvider også sin Conscious Collections i Klarna-appen for å øke kundenes oppmerksomhet rundt miljøvennlige og etisk produserte klær.
Klarna, den ledende globale bank-, betalings- og shoppingtjenesten som hjelper kundene med å spare tid og penger og samtidig ha full oversikt, lanserte i dag en serie initiativer som tar sikte på å støtte klodens helse.
– Vår visjon er å gi kundene makt til å bruke lommeboken som et verktøy for å skape endring. Ved hjelp av den forbedrede CO2-utslippsoversikten kan kundene nå se nøyaktig hvordan kjøpene deres påvirker miljøet. Kombinert med donasjonsfunksjonen og Conscious Collections, er vi svært glade for å kunne gi kundene effektive verktøy slik at de kan bruke denne kunnskapen og ta mer informerte kjøpsbeslutninger, sier David Sandström, Chief Marketing Officer i Klarna.
Matcher donasjoner gitt til initiativer til støtte for klodens helse
Siden lanseringen av Give One, Klarnas initiativ for klodens helse, har selskapet gitt 9 millioner amerikanske dollar til lokale organisasjoner som beskytter naturen og jobber for å bekjempe klimaendringene. Pengene har blitt gitt til ni organisasjoner for å øke deres påvirkningskraft. Blant disse er britisk-baserte Buglife, en ideell organisasjon som jobber for å bevare pollinerende insekter som bier og sommerfugler, og Accion Andina, et stort initiativ for å beskytte og tilbakeføre en million hektar skog i Andesfjellene.
Valget av organisasjoner er gjort i samarbeid med Give One-rammeverket, sammen med Milkywire, som prioriterer initiativer som skaper fordeler for klima, biomangfold og lokalmiljøer. I løpet av Earth Week kan kundene gi penger i Klarna-appen til fire formål knyttet til klodens helse – dyreliv, hav, klode og skog, og Klarna vil donere like mye som kundene gir i løpet av uka.
Gjør det enklere for kundene å ta mer bærekraftige valg
Klarna lanserer globale forbedringer i sin populære Utslippsoversikt. I tillegg til å vise det anslåtte CO2-fotavtrykket for hvert enkelt kjøp i Klarna-appen, kan kunder som kjøper motevarer nå se en detaljert oversikt over utslippene i hver del av produktets livssyklus. I tillegg forteller oversikten hva kundene kan gjøre for å bruke og resirkulere produktene de kjøper, på en mer bærekraftig måte.
I CO2-utslippsoversikten kan kundene dessuten donere penger til Klarna og Milkywire Climate Transformation Fund, som støtter virkningsfulle løsninger for å motvirke klimaendringene. Alle donasjoner til fondet vil bli doblet av Klarna under Earth Week. Blant innovatørene som mottar penger er Heirloom, som utvikler nyskapende teknologi for å bruke vanlige mineraler til å trekke ut CO2 direkte fra luften og lagre den under bakken, og Husk, som fremstiller biokull, en type kull som er produsert av risskall, og brukes som gjødsel av økologiske gårdbrukere for å gjenopprette jordens helse og øke avlinger.
Som et videre initiativ vil Klarna lansere en ny Conscious Collection kalt “Earth Day Edit”, basert på det nylig lanserte samarbeidet med Good on You, verdens ledende plattform for rangering av bærekraft hos motemerker. Kolleksjonen er satt sammen spesifikt for Earth Week og består av produkter fra merker som er gode på ressursbruk og avfallshåndtering, og som har rutiner for å jobbe med energiforbruk og CO2-utslipp, påvirkning på vann, mikrofiberforurensning og bruk og deponering av kjemikalier.
Klarna fortsetter å vokse globalt og er nå representert på 45 markeder, noe som omfatter 147 millioner kunder, og samarbeid med 400 000 forhandlere over hele verden. Størrelsen gjør det mulig for selskapet å gi et betydelig bidrag til en mer bærekraftig fremtid og være en positiv kraft i samfunnet og på kloden.