21 prosent har ikke tilstrekkelig økonomi til å dekke de stadig høyere utgiftene i samfunnet og stadig flere ber Frelsesarmeen om hjelp til jul.
– Vi er nå i gang med julehjelpen som deles ut nå i desember og kan være alt fra julemiddag, julefrokost, klær og gavekort til dem som trenger det. Noe som er mulig ved hjelp av julegryteinnsamlingen vår. En rekke steder er det langt flere som har søkt om julehjelp sammenlignet med ifjor, sier Smith-Solevåg.
Eksempler på steder som har opplevd en kraftig økning er Oslo, Bergen, Trondheim, Bodø, Kristiansand, Drøbak, Fagernes og Egersund.
Den økende fattigdommen er også blitt gjenspeilet i stadig lengre matkøer hos Frelsesarmeen gjennom året.
Ond sirkel
En undersøkelse Ipsos har gjort for Frelsesarmeen viser at stadig flere ikke har nok penger til å betale regningene sine.
På spørsmålet «Har du og din husstand tilstrekkelig økonomi til å dekke de økte kostnadene i samfunnet nå?» Svarer over en femtedel nei.
– Det er bekymringsfullt å se at så mange nordmenn svarer at de ikke har økonomi til å dekke utgiftene sine. Vår erfaring er at det ofte betyr at man tar opp forbrukslån eller finner andre løsninger som gjør situasjonen verre enn den allerede er, sier kommunikasjonssjef i Frelsesarmeen, Geir Smith-Solevåg.
Det seneste året har den generelle prisstigningen økt kraftig og matvareprisene har økt med over 10%. På toppen av det har boligrenten doblet seg.
Flertallet har dårligere økonomi
I samme undersøkelse har Frelsesarmeen fått Ipsos til å spørre «Hvordan har din husstands økonomi endret seg siden januar 2022?»
Her svarer hele 57 prosent at de har mye eller litt dårligere økonomi nå.
– Det ser heller ikke ut til at folk ser så positivt på neste år. Over halvparten av de som har fått litt eller mye dårligere økonomi i år, tror det forverrer seg neste år, sier Smith-Solevåg.
51 prosent svarer at de tror husstandens økonomi blir mye eller litt dårligere i 2023.
– Det ligger dypt i den norske folkesjela å skulle klare seg selv. Nå møter vi stadig flere som ikke klarer det lenger. Det gjør inntrykk på oss, sier Smith Solevåg.
Målgruppen for undersøkelsen er et representativt utvalg av den norske befolkning over 18 år og er gjennomført i Ipsos’ web-panel i uke 45.