På tross av dårligere råd og større usikkerhet i norsk økonomi, handlet nordmenn som normalt denne julen: – Vi brukte nær 100 milliarder på julehandelen i år, nesten like mye som under normalåret 2019, sier Kjetil Bøe, leder for Betaling i BankID BankAxept.
Under pandemiårene 2020 og 2021 var julehandelen i butikkene ekstraordinært høy. Årets julehandel fra november til og med 24. desember endte noe lavere enn disse rekordårene.
Totalt julehandlet vi i år for 97 milliarder kroner, mot 91 milliarder i 2019, en nedgang på 4,4 prosent justert for inflasjon. Sammenlignet med 2021, gikk omsetningen ned med 7,5 prosent inflasjonsjustert.
– Nordmenn sparer ikke på julefeiringen. Det blir nok en hard landing for mange på nyåret, med havregrøt og sparekniv for å opprette en buffer igjen, sier Bøe.
Når vi ser på varehandelen isolert, så endte juleforbruket på 80 milliarder kroner, en nedgang på 3,2 prosent fra 2021.
22. desember ble toppdagen
De største handledagene er 21., 22. og 23. desember historisk sett. Slik ble det også i år.
Totalt handlet vi for 3,2 milliarder kroner 22. desember, som ble årets største handledag. Nordmenn dro kortet hele 7,1 millioner ganger 22. desember. De nest høyeste handelsvolumene var 23. og 21. desember, med 2,9 milliarder kroner per dag. De siste dagene før jul slo andre tradisjonelt store handelsdager som påske og dagen før 17. mai.
Julebord ga 34% vekst for utelivet
Desember er julebordsesong, og uten restriksjoner som under pandemien, ble det som forventet fullt kjør på julebord igjen. Restaurant og bar hadde 34 prosent vekst mot samme periode i fjor. Den største dagen for julebord var lørdag 10. desember.
Vi slår oss alltid løs i matbutikkene til jul. Mat og drikke er det nordmenn bruker mest penger på i julen med over 43 prosent av kortomsetningen. Den største dagen for dagligvare-handel i år var 22. desember da det ble handlet for over 1,5 milliarder kroner i fysiske butikker.
Mer til dyr, mindre elektronikk, sportsutstyr og gull
Det var kun dyrene som fikk mer gaver i år, med 3,4 % høyere omsetning enn i fjor, 45 % over 2019-nivået, 70 % over 2021-nivået.
Det ble færre julegaver innen Elektronikk og hvitevarer. Sammenliknet med 2021 var volumet 18 % lavere. Den gjennomsnittlige handlekurven for elektronikk lå 5 % lavere.
I bransjen Sport og fritid gikk omsetningen ned 10 %, og handlekurven gikk ned med 4 %.
Parfymeri hadde også tilbakegang fra i fjor, med 6 % lavere omsetning enn i fjor, og med 10 % mindre i handlekurven per kjøp.
Gullsmed og urmaker har sin høytid i slutten av året, men i år ble det handlet for 10 % mindre enn i fjor, men gjennomsnittsbeløpet holdt seg på samme nivå som i 2021.