Brukt elbil er nå like populært som brukt bensin- og dieselbil. Det viser en fersk undersøkelse Norstat har gjennomført for NAF. – Nå er det viktig at regjeringen ikke øker omregistreringsavgiften for brukte elbiler ytterligere, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrågiver i NAF.
Vanlige folk kjøper bruktbil. Fire av fem som kjøper bil, kjøper en brukt bil. Nå er interessen for brukte elbiler høyere enn noensinne. I undersøkelsen svarer 19 prosent at de vil kjøpe brukt bensin- eller dieselbil neste gang de skal bytte bil. Tilsvarende tall for elbil er 17 prosent.
1. mai innførte regjeringen omregistreringsavgift på elbiler. Avgiften er 1670 kroner på elbilene som ble førstegangsregistrert mellom 2019 og 2022. For biler registrert mellom 2011 og 2018, vil avgiften ligge på 1009 kroner. For eldre elbiler vil den være 432 kroner. Det er én fjerdedel av omregistreringsavgiften på bensin- og dieselbiler.
– Nå er det viktig at regjeringen ikke faller for fristelsen til å øke dette til full takst i revidert nasjonalbudsjett, advarer Sødal. – Avgiftsfritak og andre fordeler har vært avgjørende for elbilpolitikken. Nå når det endelig vokser frem et bruktmarked for elbiler, er det viktig at ikke avgiftene skrus til for hardt og for raskt, fortsetter han.
Naturlig nok er en brukt bil det mest naturlige kjøpet jo yngre du er. Blant den yngste aldersgruppen er nå brukt elbil det mest attraktive kjøpet.
– Unge med trangere økonomi ser at elbil er attraktivt også brukt. Driftskostnadene er lavere, så den totale kostnaden for bilen blir lavere enn for en bensin- eller dieselbil, sier NAF-rådgiveren.
Vær kritisk til bruktprisen
Den økende etterspørselen etter brukte elbiler kombinert med produksjonsutfordringer for nye elbiler, gjenspeiler seg også i prisene. Særlig nyere brukte elbiler ligger ute med høye priser.
– Her gjelder det å holde hodet kaldt. Når nesten ett år gamle elbiler ligger til salgs for det samme som ny eller dyrere, må du tenke at dette egentlig er overpris, mener Sødal. – Husk at du skal ha bilen i flere år og verditapet på den regnes utfra listeprisen i bilbutikken, ikke utfra de ekstra kronene du la på bordet for en nesten ny elbil, fortsetter han.
Se opp for bruktimporterte biler
På grunn av leveringsutfordringer på nye elbiler er en god del elbiler i Norge såkalt bruktimporterte biler. Det betyr at de er importert til Norge etter å ha vært registrert i et annet land.
– Biler som er bruktimporterte kan ha andre utstyrspakker enn de som er mest populære i Norge, og garantiperioden kan avvike fra de fem årene som du normalt har. Derfor er det lurt å sjekke i vognkortet hvor bilen er førstegangsregistrert og når den ble registrert i Norge, avslutter Sødal.