Her er NAFs klare dekkråd til høstferien

Gode og riktige dekk er ekstra viktig om høsten, ettersom muligheten for vannplaning er stor. Foto: NAF

Det kan være vanskelig å vite hvilke dekk som gir deg størst trygghet på veien i høstferien. Alt er avhengig av været og kjøreforholdene der du skal, så sjekk derfor værmeldingen før du reiser, oppfordrer NAF.

Er det meldt snø dit du skal i høstferien, må du ta deg tid til å legge om til vinterdekk.

– Det skjer hvert eneste år når den første snøen kommer, biler med sommerdekk som mister veigrepet og havner i grøfta. Eneste måte å være på den trygge siden når snøen legger seg er å få på vinterdekkene, uttaler Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i medlemsorganisasjonen NAF, i en pressemelding.

Men ikke legg om til vinterdekk før høstferien på autopilot eller bare for å være på den sikre siden. Vinterdekk gir nemlig dårligere veigrep og dermed mindre trygghet på regnvåte høstveier.

Annonse:


– Vårt beste råd er å sjekke værmelding og kjøreforholdene der du skal. Er det meldt snø bør du skifte til vinterdekk. Er det meldt mye regn og typisk høstvåte veier, er det lettere å vannplane og miste kontrollen med vinterdekk. Vinterdekk drenerer bort vannet dårligere enn sommerdekk, sier Ryste.

– I tillegg gjelder selvfølgelig rådet om å avpasse farten etter kjøreforholdene. Både ved snø og regnvåte veier er den beste og enkleste måten å unngå at du mister kontrollen å senke farten, sier Ryste.

Les også: Nå lar Statens vegvesen deg finne opplysninger om kjøretøy og eiere, og tjenesten er gratis

Pass på mønsterdybden og unngå å få vann inn i bilen

Også med sommerdekk på, er det en ting du bør sjekke ekstra nøye når høstregnet kommer.

– Forskjellen på nye og utslitte dekk er enorm. Jo mindre mønsterdybde, desto større sjanse for vannplaning og at du mister kontrollen på både bremsing og styring. Vi anbefaler ingen å kjøre med dekk som kun har 1,6 millimeter mønsterdybde, som er minstekravet på sommerdekk, sier Ryste.

Det er ingen tvil om at kvaliteten på dekkene betyr mye for bremselengden på bilen. I mai foretok nemlig NAFs medlemsmagasin Motor en test med nye kontra slitte sommerdekk, og resultatet ble nærmere 100 meter forskjell i bremselengde.

Moderne biler er dessuten stappet med elektronikk, og dette er dyrt å reparere om det ødelegges.

Det er ikke så veldig dypt vann som skal til før du kan får problemer. En vanlig personbil bør ikke kjøres i vann som er over 20 centimeter dypt, mens en SUV kan tåle en dybde på om lag 35 centimeter.

– Når vannet ligger over veien, er det lurt å tenke seg om. Er du i tvil om hvor dypt vannet er, ikke kjør gjennom vanndammen, sier Ryste.

– Kommer det vann inn i bilen gjennom dørterskelen, er det viktig å få det vekk og tørke bilen så fort som mulig. Det ligger elektroniske styreenheter og annen elektronikk i bunnen av bilen som du bør unngå å få vann på, legger hun til.

Hold deg oppdatert på privatøkonomiske nyheter – Følg Pengenytt på Facebook

Les også disse sakene på Pengenytt.no:

Derfor reserverer nå bankene et beløp på kontoen din før du får fylle drivstoff

Vurderer du å lease bil? Her er syv typiske feller

Nå kan du fylle ut skademeldingsskjema på mobilen

I 2021 kan vi få økt fartsgrense for bil med tilhenger

Måten du bremser på kan gi deg ekstra stor verkstedregning

Autoindex 2020: Disse bilene topper den prestisjetunge kundetilfredshetsundersøkelsen