– Selv om det er dyrtid og mange slunkne sparekontoer, viste handlekurven at vi nektet å gi slipp på påskekosen i år, sier Kjetil Bøe, leder for betaling i BankID BankAxept.
Toppdagene for handelen i norske butikker de siste årene har vært i forbindelse med påsken, 17. mai og jul.
Punget ut på mat og drikke
Normalt utgjør dagligvarer rundt 40 prosent av den totale korthandelen i butikkene. Onsdagen før påske økte andelen til over 50 prosent.
– For mange er hyggen som følger med god mat og drikke det siste man vil stramme inn på i påsken. Og det var nok færre som tok handleturen over grensen på grunn av den svake krona og de høye drivstoffprisene, sier Bøe.
Fra fredag 31. mars til og med andre påskedag, handlet nordmenn dagligvarer for 6 milliarder kroner. Ut over mat, brukte folk mest penger på drivstoff, restaurantbesøk og vinutsalg.
Påskeoppsving for hyttekommuner
Med godt påskevær og fravær av koronarestriksjoner, opplevde mange skidestinasjoner og hyttekommuner en drømmepåske. Utlendingene var tilbake og det ble meldt om afterski på før-korona-nivå.
Det ble handlet dagligvarer i hyttekommunene Trysil, Hol, Hemsedal og Øyer for to til tre ganger mer under toppdagen onsdag 5. april enn under normale toppdager i skisesesongen hittil i år.
– Påsken gir gode inntekter for hyttekommunene og det er godt å se at handelen får en god avslutning på vintersesongen. BankAxepts tall viser bare nordmenns forbruk, så vi krysser fingrene for at utlendingene bidro godt til årets påskeinntekter for norsk handel, sier Bøe.