Menn har ikke så mange alternativ når det gjelder «accessories» som kvinner; damene har smykker, armbånd, ringer, øredobber og lignende. Menn har som regel bare armbåndsur. Og skal man som en mann skille seg litt ut fra flokken, vil man gjerne ha en flott klokke. En stilfull klokke er ikke bare en positiv opplevelse for andre, men også deg selv som ser på klokken flere ganger i døgnet, så hvorfor ikke se på noe pent?
Problemet er at eksklusive klokker fra Rolex, Omega, Breitling, Tag Heuer og andre klokkemerker gjerne koster skjorta. Priser som 10.000 kroner og opp til 40.000 kroner eller mer for en kvalitetsklokke er ikke uvanlig. Det finnes også fine, rimeligere alternativer med god kvalitet, men klokkene er kanskje ikke det man kan kalle et «conversation piece».
Men det nye klokkemerket Grönli som ble startet i 2020 er definitivt noe annerledes. Grönli Watches er eksklusive kvalitetsklokker, urverket er laget av en anerkjent urverkfabrikk: Mioyta (Citizen) – men designet er helt unikt. Grönli Watches er nemlig designet i Norge. Og prisene er mye lavere enn du forventer.
Lasse Furuhovde Grønli (31) fra Fauske i Nordland er mannen bak det nye norske klokkemerket Grönli og han har en annerledes filosofi.
– Jeg produserer mine modeller på de verdiene at det skal holdes eksklusivt, at det ikke skal masseproduseres, så jeg kjører en modell i gangen, og når modellene blir utsolgt så blir det ikke produsert opp flere av den utsolgte modellen, det er litt førstemann til mølla-prinsippet, sier Grønli.
Og flere av kundene er samlere som kjøper flere modeller, og enkelte kjøper kanskje klokkene som en investering. For modellene har blitt utsolgt ganske kjapt.
– Når det eventuelt blir utsolgt for en modell, så er planen å lage nye modeller. Så jeg går liksom litt for å ta ting litt et steg om gangen slik at man har full kontroll og fokus på produskjonen, salg og eventuelle ting som skulle oppstå, forklarer Lasse.
Klokkene ser ut som de koster 10.000 eller mer, men prisen er i underkant av 4.000. Og nå vurderer klokke-gründeren å utvide sortimentet med dame-modeller.
– Jeg ønsker gjerne å utvide merkenavnet med å produsere spesifikke kvinnemodeller, at man produserer opp en batch for herre og en batch for kvinne, litt for å treffe mer på kvinnesiden av armbåndsur da jeg ser at i hovedsak så er mye av salget mot menn, der har jeg en jobb å gjøre, avslutter Grønli.