Nå kan du lytte til lydbøker uten å kjøpe dem eller ha abonnement. Medieselskapet Bauer Media og H. Aschehoug & Co prøver ut lydbøker med reklame.
Nordmenn er et lydbok-lyttende folk. I dag lytter 15 prosent av oss til lydbok en eller flere ganger i uken, viser tall fra 2022 ifølge Kantar.
Til nå har slik lytting krevd at du har abonnement på en lydboktjeneste, eller at du kjøper enkeltbøker i form av filer eller CD-er.
Samarbeidet mellom Aschehoug og Bauer innebærer at lytterne får tilgang til gratis lydbøker som er finansiert med reklame. I praksis betyr det at det vil komme korte reklameavbrudd mens en lytter til boken.
I første omgang er dette et pilotprosjekt der tre bøker gjøres tilgjengelig for gratis lytting:
- En norsk spion – krim av Aslak Nore
- Gaven – roman av Ellen Vahr
- Noen vet – krim av Trude Teige
– Dette er et prosjekt som passer vår profil og ambisjon om å være ledende på lyd og lydannonsering, sier ansvarlig redaktør i Bauer Media, Kristoffer Vangen.
Han er selv en ivrig lydbok-lytter, og mener det er flere fordeler ved den nye satsingen.
– Vi har sett en økning i konsumet av lydbøker de siste årene. Jeg tror et tilbud om gratis-lydbøker vil kunne bidra at flere får øynene opp for lydbokmediet, og at det på sikt kan bidra til ytterligere vekst og interesse for lydbøker generelt, også for abonnementstjenestene.
Salgsdirektør i Bauer Media Lise Lillevold sier lydbøker er et spennende innslag i porteføljen til selskapets nettverk for digital lydannonsering, Audiostream.
– Dette er et godt supplement for å nå ut til nye lyttergrupper for våre annonsører, sier hun.