Lekelykken er stor etter to års pause med tomme fornøyelsesparker. – Mai ble en festmåned uten sidestykke. Suget etter opplevelser har gitt nesten 400 prosent omsetningsvekst for de største fornøyelsesparkene, sier Kjetil Bøe, leder for BankAxept.
Vi brukte 390 prosent mer i fornøyelsesparker og lekeland i mai sammenlignet med den triste maimåneden i fjor. Omsetningen knuste også 2019-tallene, med 30 prosent større omsetning i år. Hunderfossen, Dyreparken, Bø Sommarland, Leos lekeland og tivolier er blant de store favorittene her til lands.
– Opplevelser og moro sammen med barn og familie har stått på vent og mange har mye å ta igjen. Når restriksjoner og frykt for folkemengder er borte, strømmer vi tilbake til parkene og sparer ikke på krona, sier Bøe.
Omsetningstallene gjelder forbruket inne i parkene, enten det er mat og sukkerspinn eller kosedyr og andre effekter. Billetter kjøpt ved inngangen er også med, men ikke billetter som er kjøpt på nett. Det betyr at totalinntektene for disse parkene er enda høyere.
Fra ting til opplevelser
Mange har spådd at forbruket etter korona vil vris fra ting til opplevelser. Dette stemmer godt med korttallene:
– Vi gjør mer utenfor hjemmet igjen og ser at forbruket vårt på underholdning, opplevelser og uteliv på bar og restaurant ligger over normalåret 2019. Om dette varer ved, gjenstår å se, sier Bøe.
Reise, eller ikke reise?
Blir folk hjemme eller reiser vi utenlands i årets sommerferie? Mange henger litt på gjerdet og veier for og imot å ta utenlandsferien i år. Dyrere strøm, drivstoff, mat og flybilletter, sammen med køer på flyplasser, usikkerhet for om man får passet i tide, og ikke minst krigen i Ukraina, gjør folk usikre.
– Svaret får vi når vi ser kortforbruket her hjemme etter sommeren. Mye taler for at det fortsatt blir mye Norgesferie fordi mange føler stor usikkerhet både rundt egen økonomi og om reisen kan ende med å bli mer stress enn hygge, sier Bøe.