Litt over ti prosent av bilene involvert i uhell sist vinter hadde sommerdekk, viser tall fra If Skadeforsikring. Nå vil forsikringsselskapet ha påbud om vinterdekk. NAF mener det ikke er nødvendig.
På landsbasis hadde 10,1 prosent av bilene involvert i uhell sist vinter sommerdekk. Det er en nedgang fra vinteren 2014-15, da 15,2 prosent av ulykkesbilene var skodd med sommerdekk, viser Ifs egen skadestatistikk.
– Heldigvis var det en nedgang fra forrige vinter, men feil dekk på bilen er en rullende ulykke som venter på å skje, uttaler kommunikasjonsrådgiver Sigmund Clementz i en melding fra selskapet.
Forsikringsselskapet If fører nemlig statistikk hver vintersesong over hvilken type dekk kundenes skadde biler har i perioden 1. november til 1. april.
Sist vinter registrerte selskapet skader på 16.981 personbiler, og 1703 av disse bilene var utstyrt med sommerdekk.
Hold deg oppdatert på privatøkonomiske nyheter – Følg Pengenytt på Facebook
Verst ved kysten når snøen kommer uventet
Det er i Vest-Agder og Rogaland at dette problemet er størst. Der hadde hhv 16,2 og 13,9 prosent av alle bilene involvert i uhell sommerdekk.
– Det er dessverre en trend som har vart over mange år, sier Clementz, og legger til:
– Med sommerdekk på glatt føre øker risikoen betydelig for alvorlige personskader og at noen omkommer.
Det er først og fremst i overgangen mellom høst og vinter og ved første snøfall at ulykkesbilene er feilskodd, understreker If. Særlig hvis den første snøen kommer tidlig og litt brått på, blir andelen bilulykker med sommerdekk høy.
– Dessverre ser vi at enkelte bruker sommerdekk gjennom hele vinteren i kystområder som normalt har lite snø. Det er urovekkende. De dagene det kommer snø brått på eller det er underkjølt veibane, tar en del unødvendige og farlige sjanser, sier Clementz.
If mener derfor at et påbud om vinterdekk vil spare både menneskeliv og samfunnet for store kostnader knyttet til ulykkene.
Les også: Hele seks av ti bilister vurderer elbil
NAF mener et påbud om vinterdekk ikke er nødvendig
Selv om både Sverige og Finland har påbudt bruk av vinterdekk i vinterhalvåret, kan du lovlig kjøre rundt i Norge med sommerdekk hele året. Det forutsetter imidlertid at kjøreforholdene tillater det.
– Vi mener lovverket er klart nok. Vegtrafikkloven sier klart at du skal sko bilen etter forholdene, skriver kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i NAF i en epost til Pengenytt.
– I enkelte deler av landet er det mildt store deler av vinteren, og i varmegrader og på vått føre er faktisk sommerdekk sikrere enn piggfrie vinterdekk. Bremselengden øker betydelig for piggfrie vinterdekk kontra sommerdekk på et slikt føre, legger han til.
Derfor vil ikke et påbud fra en dato til en annen øke trafikksikkerheten mange steder i landet, mener Sødal.
– Men bileierne må selvsagt følge med på værmeldingene. Legg om i tide, både dersom vinteren melder sin ankomst der du bor eller du skal kjøre til områder med vinterføre. Det er livsfarlig for en selv, og ikke minst for andre trafikanter, å kjøre med sommerdekk på vinterføre, avslutter Sødal.
I 2012 utredet Vegdirektoratet på oppdrag fra Samferdselsdepartementet om det var nødvendig med vinterdekkpåbud for personbiler. Etter en høringsrunde var konklusjonen til daværende samferdselsminister Marit Arnstad (Sp) at et pålegg ikke var nødvendig.
Les også: Her er vinnerne i Motors vinterdekktest
Kan få redusert forsikringsoppgjør
I kjøretøyforskriften heter det at: «Kjøretøy må ikke brukes uten at det er sikret tilstrekkelig veggrep i forhold til føret, om nødvendig ved bruk av vinterdekk med eller uten pigger, kjetting eller liknende.»
– Mange venter for lenge med å bytte fra sommer- til vinterdekk, og tar med det en kalkulert risiko. Mildt kystklima og bare hovedveier med salting gjør nok at en del gambler på sommerdekk. Og når snøen først laver ned, kommer den virkelig brått på. Underkjøling av veibanen er dessuten en usynlig fare, sier Clementz i If.
Han advarer derfor mot at dette kan ramme lommeboken til den enkelte, i tillegg til at liv og helse settes i fare. For dersom det er årsakssammenheng mellom dårlig veigrep og ulykken, kan forsikringsselskapet gjøre en såkalt avkorting.
Det betyr at den som eier bilen eller forvolder skade på en annen bil, person eller eiendom, må betale en andel av ulykkesregningen selv.
Les også: Her må du ut med 800.000 kroner for en parkeringsplass
Les også: Nyttige tips om lokale trafikkregler før bilferien i Europa
Les også: Dette ville bensin og diesel kostet dersom oljeprisen falt til null