Natt til i dag ble den nye Ford Mustang Mach-E avduket i Los Angeles. Bilen med en rekkevidde på opptil 600 kilometer, kan fås med både firehjulsdrift og tilhengerfeste.
For første gang på 55 år utvider Ford den ikoniske Mustang-familien.
Nå skal den legendariske ponnien tre inn i den elektriske tidsalderen, med den nye helelektriske SUV-en, Mustang Mach-E.
– På den første bilutstillingen i Detroit sa Henry Ford at han jobbet med noe som ville slå ned som et lyn, sier styreformann i Ford Motor Company, Bill Ford, i en pressemelding, og legger til:
– Den gangen var det Model-T. I dag er Ford Motor Company stolte over nok engang å presentere en bil som vil gjøre akkurat det samme, nemlig den nye helelektriske Mustang Mach-E. Den er rask, den er morsom, den er frihet for en ny generasjon Mustang-eiere.
Når den ankommer Norge høsten 2020, vil Mustang Mach-E være tilgjengelig med to forskjellige batteristørrelser.
Du kan også velge mellom bakhjulstrekk eller firehjulstrekk.
Utstyrt med den største batteripakken og bakhjulstrekk har Mustang Mach-E en rekkevidde på opptil 600 kilometer i henhold til den nye og langt strengere WLTP-målemetoden.
Les også: Disse «bensinkortene» gir størst rabatt i Norge og utlandet
Prisen starter på 412.000 kroner
Mer enn 15.000 nordmenn har allerede sikret seg en fortrinnsrett til den nye Mustangen, og i dag åpnes det opp for forhåndsbestillinger på nett.
Foreløpige norske priser er følgende:
Annonse:
- Mustang Mach-E RWD (bakhjulstrekk) med rekkevidde på opptil 450 kilometer: Fra 412.000 kroner
- Mustang Mach-E RWD (bakhjulstrekk) med rekkevidde på opptil 600 kilometer: Fra 463.400 kroner
- Mustang Mach-E AWD (firehjulstrekk) med rekkevidde på opptil 420 kilometer: Fra 482.000 kroner
- Mustang Mach-E AWD (firehjulstrekk) med rekkevidde på opptil 540 kilometer: Fra 544.400 kroner
- Mustang Mach-E «First Edition» (firehjulstrekk) med rekkevidde på opptil 540 kilometer: Fra 589.000 kroner
Med firehjulstrekk og den største batteripakken (rekkevidde på opptil 540 kilometer) er det forventet at Mustang Mach-E vil levere 337 HK og et dreiemoment på 565 Nm.
Ford vil også tilby en spesiell Performance-utgave. Med GT-versjonen forventes det at 0-100 km/t går unna på under 4 sekunder. Det er anslått at den vil yte 465 HK og ha et dreiemoment på 830 Nm.
– Vi er fantastisk godt fornøyd med både utvalg og priser. Alle varianter har et høyt nivå av standardutstyr, sier administrerende direktør Per Gunnar Berg i Ford Motor Norge i meldingen, og legger til:
– Vi planlegger for å levere et betydelig antall Mustang Mach-E i løpet av høsten 2020, men for å øke sjansen for å sette deg bak rattet i en helelektrisk Mustang-SUV mot slutten av neste år er det smart å være rask med forhåndsbestillingen. Spesielt den eksklusive First Edition-varianten, som bare produseres i et begrenset antall, kan det fort bli rift om.
Les også: Nå kan du abonnere på elbil for 1990 kroner i måneden
Lås opp og start bilen med mobilen
Du kan både komme deg inn i bilen og starte den med «telefon som nøkkel». Dette systemet får sin debut i den nye helektriske SUV-en.
Ved hjelp av Bluetooth oppdager bilen eierens smarttelefon når den er nærme nok. Dørene låses opp automatisk, og du kan starte bilen uten å ta opp telefonen.
Når du forlater bilen, vil den låses av seg selv.
Skulle batteriene på telefonen være utladet kan du trykke inn en kode på et panel på bilens B-stolpe som låser opp bilen.
En separat kode brukes på bilens store og sentralt plasserte berøringsskjerm for å starte bilen uten mobiltelefonen.
Les også: NAF krever mer rettferdige ladepriser
Bagasjeromskapasitet på over 500 liter
Mustang Mach-E har en såkalt frunk, et bagasjerom, under panseret foran. Dette er på hele 100 liter og er eksempelvis stort nok for en stor bag eller sekk.
Det er dessuten drenerbart og kan lett vaskes, og er derfor også ideelt for ting som møkkete støvler eller sandete håndklær.
Bagasjerommet bak rommer 402 liter. Sammen med «frunken» gir dette en bagasjeromskapasitet på over 500 liter med alle setene i bruk.
Med baksetene slått ned byr Mustang Mach-E på hele 1420 liter med plass bak forsetene.
Avtagbart tilhengerfeste vil være mulig å ettermontere hos forhandler. Tilhengervekten er på 750 kg.
Hold deg oppdatert på privatøkonomiske nyheter – Følg Pengenytt på Facebook
Les også disse sakene på Pengenytt.no:
Elbiler krasjer langt oftere enn andre biler
Måten du bremser på kan gi deg ekstra stor verkstedregning
Vurderer du å lease bil? Her er syv typiske feller
Bilekspert: – Selg dieselbilen så raskt som mulig, eller kjør den helt ut