For et drøyt år siden ble det innført en regel om at drosjesjåfører uoppfordret skal gi deg et bindende pristilbud før turen starter. Regelen blir imidlertid ikke fulgt, ifølge Forbrukertilsynet.
Forbrukertilsynet har nå sendt ut brev til alle de syv drosjesentralene i Oslo for å orientere om endringene i prisopplysningsforskriften som trådte i kraft i fjor.
Samme brev vil snart gå ut til resten av landets sentraler.
Kort forklart går regelen ut på at du skal få et pristilbud for din reise hver gang du bestiller en drosjetur, og tilbudet skal gis før avreise.
Annonse:
Bestiller du på telefon hos drosjesentralen skal du få pristilbudet der. Det samme gjelder bestilling på nett eller via app.
Praier du drosje på holdeplass eller på gaten, er det sjåføren som skal gi deg tilbudet.
Viser det seg at taksameterprisen er lavere enn pristilbudet, er det denne som skal betales.
Du skal altså alltid betale laveste pris, og ikke betale mer enn pristilbudet.
Les også: Nå blir førerkortet digitalt
Har inntrykk av at regelen i liten grad praktiseres
Sentralen, appen eller sjåføren skal gi deg pristilbudet uoppfordret, men må be deg oppgi hvor du skal.
I de få tilfellene du ikke kan angi et konkret bestemmelsessted, gjelder ikke regelen.
Hvis du bytter reisemål underveis, eller på annen måte forandrer forutsetningene for tilbudet, er ikke pristilbudet lenger bindende.
Regelen betyr at de aller fleste drosjeturer skal starte med at du får et pristilbud, og dermed informasjon om hva turen maksimalt vil koste.
– Vi har inntrykk av at denne regelen i liten grad praktiseres av bransjen, derfor sender vi nå ut denne orienteringen, sier Jo Gjedrem, avdelingsdirektør i Forbrukertilsynet, på egne nettsider.
– Bransjen må nå være kjent med reglene. Forbrukertilsynet vil fremover følge opp klager fra forbrukere og gjennomføre tilsynsaksjoner for å passe på at reglene overholdes, legger han til.
Les også: Disse «bensinkortene» gir størst rabatt i Norge og utlandet
Næringen kjenner seg ikke igjen
Robert Aasmul, daglig leder Taxi 1, opplyser til Pengenytt sjåførene deres får opplæring i at de er pliktige til å oppgi makspris.
Sjåførene må til og med signere en egenerklæring som dokumenterer at de er kjent med og mestrer prosedyren.
Dette gjelder både for tilsluttede løyvehavere og egenansatte sjåfører.
– Sjåførene våre er kjent med loven og skal dermed kunne mestre å gi et slikt tilbud. Det er ene og alene sjåførens ansvar å påse at en følger prosedyre, skriver Aasmul i en epost.
Han legger også til at det ikke aksepteres brudd på prosedyrer og retningslinjer i selskapet.
Les også: Dette skjer om alle bomstasjonene i Norge blir fjernet med oljepenger
Anbefaler å bruke app
Truls Fjeldstad, daglig leder i Grenland Taxi, mener heller ikke dette er noe problem.
– Når man ringer vår sentral, og det oppgis korrekt fra/til adresse, sendes en makspris til tablett til bil som mottar tur, opplyser han.
Fjeldstad hevder det det enkleste er å bestille turer via appen TaxiFix, som også andre selskaper bruker. Når du har lagt inn ønsket destinasjon i appen, får du automatisk oppgitt en makspris.
Ved forskuddsbetaling betales penger tilbake innen 12 timer, om turen blir rimeligere enn makspris.
– Passasjerer som reiser med Norgestaxi skal uoppfordret få god prisinformasjon forut for reisens start. Vår rutine tilsier at passasjer skal kunne velge den rimeligste prisen mellom en fastpris fra Norgestaxiappen, som baseres på våre taksameterpriser, og løpende taksameterpris, sier pressekontakt Kristian Hvilen i Norgestaxi.
– I tillegg har vi nå bestilt en endring av taksameter-softwaren som skal løse dette systemmessig. Inntil det er på plass må sjåføren gi fastprisinformasjon til kunden ved reisens start, legger Hvilen til.
Norges Taxiforbund har ikke besvart Pengenytts henvendelser.
Hold deg oppdatert på privatøkonomiske nyheter – Følg Pengenytt på Facebook
Les også disse sakene på Pengenytt.no:
Banktilbudet gjennom Posten avvikles
I høst får vi ny 1000-kronerseddel
Nordeas største eier: Kundene bør betale for å ha penger i banken
Kjøp i utlandet over 6000 kroner er ikke nødvendigvis dekket av forsikringen