Strømmarkedet flyter over av lureavtaler og hemmelige priser, ifølge Forbrukerrådet. Derfor vil Energi Norge innføre en frivillig sertifiseringsordning for strømleverandørene.
Tidligere i år gikk Forbrukerrådet ut og hevdet at forbrukere blir systematisk lurt når de kjøper strøm.
Flere strømselskaper skjuler nemlig prispåslag, oppgir ikke varighet på kampanjetilbud og flytter kundene til dyrere avtaler uten tilstrekkelig beskjed.
Strømbransjen topper for øvrig klagestatistikken til Forbrukertilsynet og genererer en rekke henvendelser til Forbrukerrådet hvert år.
– Vi kan ikke leve med et marked hvor folk blir lurt inn i dårlige avtaler. Forbrukerne taper penger, og vi risikerer at ærlige aktører blir utkonkurrert av juksemakere, uttalte forbrukerdirektør Inger Lise Blyverket i januar.
– Aggressiv markedsføring, i kombinasjon med kompliserte og uredelige tilbud, gjør det svært vanskelig å være forbruker i dette markedet, la hun til.
Blyverket krevde derfor at bransjen må rydde opp, og at myndighetene må følge opp dersom aktørene ikke selv tar grep.
Les også: Forbrukerrådet ber deg være forberedt på at flyselskaper kan gå konkurs
Annonse:
Bransjen selv vil nå innføre en sertifisering
Nå har Energi Norge, som er interesseorganisasjonen til kraftselskapene, tatt initiativ til å innføre en frivillig sertifiseringsordning for strømleverandører som ønsker å sette en høyere standard for seg selv.
Organisasjonen er ærlig på at dette initiativet kommer som en direkte følge av kritikken fra Forbrukerrådet.
Målet med ordningen er «å bidra til et enklere og tryggere strømmarked med færre klager og mer fornøyde kunder», heter det.
– Strømmarkedet i Norge fungerer i hovedsak godt, med mange leverandører og prisbevisste kunder, uttaler Knut Kroepelien, administrerende direktør i Energi Norge, i en pressemelding.
– Men et stort tilbud av kortvarige avtaler gjør også at markedet kan oppleves som komplisert og at kundene ikke får den informasjonen de trenger. Derfor vil vi etablere en ny bransjestandard for salg og markedsføring, legger han til.
Les også: Skattekalender for 2020: Her er de viktigste datoene
Har hentet inspirasjon fra Sverige
Ordningen kan for eksempel omfatte krav til selskapene når det gjelder salg via telefon og andre kanaler, opplæring av salgspersonell (internt og eksternt), tydeligere merking av kampanjetilbud og avtalenes varighet, tydeligere prisvarsler, samt oppfølging av eksisterende kunder, mener han.
– Dette vil gi kundene en mulighet til å velge strømleverandører som forplikter seg utover det lovverket krever i dag. Og samtidig være et konkurransefortrinn for de selskapene som vil strekke seg litt lengre for å gjøre det enklere og tryggere for kundene, sier Kroepelien.
Sverige har en tilsvarende ordning under navnet Schysst elhandel, hvor 21 strømleverandører er sertifisert i dag.
Ordningen forplikter selskapene til å følge 18 kundeløfter, og de følges opp av en uavhengig konsulent.
– En norsk sertifisering må naturligvis ta utgangspunkt i norske forhold og utfordringer. Derfor vil vi etablere ordningen i dialog med medlemsbedriftene våre og Forbrukerrådet, sier Kroepelien.
Energi Norge ønsker samtidig at Forbrukerrådet videreutvikler strømprisportalen sin; Strømpris.no, og at myndighetene slår hardere ned på selskaper ved gjentatte brudd på markedsføringsloven.
Les også: Slik blir den nye skattemeldingen som sendes ut fra 18. mars
– En erkjennelse av at strømmarkedet ikke fungerer
Inger Lise Blyverket, direktør i Forbrukerrådet, ser rødt når hun får høre at Energi Norge legger deler av skylden for et lite forbrukervennlig strømmarked på Forbrukerrådets sammenligningstjeneste for strømpriser.
– Det er frekkhetens nådegave, synes jeg. Leverandørene har selv gjort avtalene så kompliserte og uoversiktilige at det har vært svært vanskelig å lage en god sammenligningsportal, sier hun til Pengenytt.
Blyverket synes imidlertid det er bra at Energi Norge nå lanserer ideen om en sertifiseringsordning.
– Bransjeorganisasjonen erkjenner med det at strømmarkedet ikke fungerer som det skal, og det er en viktig erkjennelse. Vi er glade for at Energi Norge nå innser utfordringene i strømmarkedet, sier hun.
Direktøren i Forbrukerrådet er likevel skeptisk og avventende til en bransjestyrt sertifiseringsordning:
– Jeg tviler på at en slik ordning er nok, men forslaget åpner for dialog. Det beste hadde vært om NVE, Forbrukerrådet, Forbrukertilsynet, Konkurransetilsynet og Energi Norge sammen kunne løse de utfordringene vi har i dag.
Hold deg oppdatert på privatøkonomiske nyheter – Følg Pengenytt på Facebook
Les også disse sakene på Pengenytt.no:
Boligselger må trolig punge ut 100.000 kroner etter å ha oppgitt for lavt strømforbruk
Strømekspert om ny strømavtale til Coop-medlemmer: – Nesten for god til å være sann
Nordea og DNB kutter fastrentene for tredje gang på åtte dager
Dette avgjør om det er lønnsomt å ta ut alderspensjon fra fylte 62 år eller ikke