Fisk er en rimelig råvare når man skal lage en billig middag hjemme. Nå har mange fått øynene opp for fiskedisken i matbutikkene. Salget av skjell og skalldyr økte med 20 prosent i 2021. Det samme gjorde fersk fisk fra fiskedisken. Laks og reker er mest populært, mens dorade er salgskometen i MENY.
– Fisk og sjømat er en viktig del av vårt ferskvare-sortiment og noe vi har satset på i årevis, tross et marked i nedgang frem til og med 2019. Det er gledelig, ikke minst for våre fagutdannede ansatte, å oppleve en stor kundestrøm, sier Lars Gerhardsen, ansvarlig for fisk og sjømat i MENY.
Fersk ren fisk, dvs. fileter, skiver og hel fisk, har en vekst på hele 20 prosent i MENY i 2021, tilsvarende mer enn én million fiskemåltider. Økningen i skjell og skalldyr er også på 20 prosent, dette til tross for at også 2020 var et svært godt sjømat-år for supermarkedkjeden.
Gerhardsen tror økt fokus på sunnhet, bærekraft og rene råvarer, i kombinasjon med mer hjemmekos under pandemien er noe av årsaken til veksten i fiskedisken. Han vektlegger også MENYs satsing på fagfolk, enkle oppskrifter, aktiv markedsføring og faste tilbudspriser.
– Jeg håper at flere har fått gode sjømat-opplevelser de to siste årene og at vi har klart å endre handlevaner, sier Gerhardsen.
Dobling i dorade – savnet etter Middelhavet
Mange forbinder helgrillet dorade med ferieturer til Middelhavet. Nå har den lille, ovale, smale fisken for alvor inntatt norske middagstallerkener.
– I fjor hadde vi en vekst i salg av dorade på hele 120 prosent. Kanskje reiserestriksjonene knyttet til korona har ført til økt savn. Dorade er kjempegodt. Grill den hel og server med sitron, sier Gerhardsen.
Laks er den ferske fisken MENY selger mest av, og her er laksefilet med skinn aller mest populært. Ellers består salgstoppen av ferske reker, blåskjell, rensede krabbeskjell og fersk torsk, inkludert skrei-skiver og lutefisk.
– Så må vi ikke glemme våre egne fiskekaker som vi solgte snaue to millioner av i 2021, avslutter Gerhardsen.