Forbrukerrådet melder at flere opplever problemer med å melde seg ut av datingsiden Match.com.
Sliter du med å få meldt deg ut fra datingsiden Match.com? Da er du ikke alene.
Forbrukerrådet har nemlig fått et rush av spørsmål den siste tiden fra folk som sier at de har sagt opp, men likevel har blitt trukket for ny abonnementsperiode.
– Du føler deg ganske maktesløs når du tror du har alt på stell og så blir penger trukket fra kontoen av en tidligere tjenesteleverandør, skriver kommunikasjonsrådgiver Martin Skaug Halsos i en epost til Pengenytt.no.
Han oppgir at åtte personer har bedt Forbrukerrådet om hjelp så langt i september, og at de totalt har fått 52 slike henvendelser siden årsskiftet.
– Det er ikke mange med tanke på antall profiler på Match.com, men det er uansett uheldig at forbrukere ikke får sagt opp, forklarer Skaug Halsos.
Les også: Du slipper å installere DAB-radio i din gamle bil
Ta kontakt med Forbrukerrådet
– Hevder kundene at de har opplevd nettstedet som lite imøtekommende i forhold til å få penger tilbake, eller ser det ut som de ønsker å rydde opp?
Annonse:
– Forbrukerne forteller at de sier opp, men at de likevel blir trukket for penger. Vi vet ikke om hvor imøtekommende selskapet er når folk tar kontakt for å få pengene tilbake. Men vi regner med at det løser seg. Hvis ikke, kan kundene følge våre råd (se lenger ned i saken, red.anm.) og ta kontakt med banken, svarer han.
Kommunikasjonsrådgiveren oppfordrer dessuten til å ta kontakt med Forbrukerrådet for råd. De kan også megle, dersom det blir nødvendig.
Les også: Så mye må strømprisen øke for at solcellepanel på taket skal bli lønnsomt
Unnvikende svar
Pengenytt har forsøkt å få svar på følgende fra Match.com: Hva har skjedd, hvordan blir problemet håndtert og hva blir gjort i forhold til dem som påstår at de har blitt feilaktig trukket for mye?
– Det er virkelig trist å høre at noen av våre norske medlemmer har opplevd problemer med vår side. For oss på Match er det veldig viktig at våre medlemmer har en bra opplevelse og at vi er transparente. Når det gjelder å avslutte sitt medlemskap går det an å gjøre både gjennom hjemmesiden og appen, og vi har til og med et forbrukerservice-team som er tilgjengelige alle dager i uken og som normalt svarer innen 24 timer, svarer PR-sjef Linnéa Rinäs i en epost til Pengenytt.
Vi har etterspurt en mer konkret forklaring, uten at det har lyktes.
Les også: Bank har stengt 26.300 kontoer med 200 millioner innestående
Slik løser du det for å unngå å betale for mye
Skaug Halsos i Forbrukerrådet har følgende råd å komme med for å unngå ufrivillig trekk fra Match.com:
- Si opp i god tid før ny abonnementsperiode. I vilkårene står det hvor lang tid du har. Du kan si opp på innstillingene til din profil på Match.com. Går ikke det, så send en epost. Det viktigste er at du har bevis.
- Sperr kortet ditt for Match.com. Ta kontakt med banken for hjelp til sperring.
- Klag til banken hvis du er blitt trukket selv om du har sagt opp. Ta kontakt etter at du har forsøkt å få pengene tilbake fra Match.com.
Hold deg oppdatert på privatøkonomiske nyheter – Følg Pengenytt på Facebook
Les også disse sakene på Pengenytt.no:
Selskap betaler deg for å teste sjokolade hjemme
Dette er de økonomiske fordelene med å være gift