Et flertall på Stortinget ønsker nå å utrede veiprising som et alternativ til bompenger

Politikerne vil nå vurdere om veiprising skal ta over for bompenger i fremtiden. Bildet viser en bilkø på E6 ved Heimdal sør for Trondheim. Foto: Knut Opeide/ Statens vegvesen

Motstanden til bompenger vokser mot nye høyder, og nå har samtlige partier på Stortinget, med unntak av Fremskrittspartiet, sagt at de ønsker å utrede, eller innføre, veiprising, ifølge NRK.

Veiprising kan bety at bilavgifter og bompenger forsvinner slik vi kjenner dem i dag.

Kort forklart betyr veiprising at vi erstatter dagens bilrelaterte avgifter med en kilometerbasert avgift.

Denne kan variere avhengig av blant annet geografisk plassering, type kjøretøy, årstid og tid på døgnet.

– Man får dermed en større overensstemmelse over hva du betaler og kostnadene du påfører omgivelsene, sier assisterende direktør i Transportøkonomisk Institutt (TØI), Kjell Werner Johansen, til NRK.

– I praksis vil det si at du har satser som er høyere per kilometer i byer under rushtiden, og lave satser hele døgnet i utkantstrøk hvor det ikke er lokale miljø- eller køproblemer, legger han til.

NAF har i lang tid ønsket en utredning av veiprising.

– I dag er bompenger et eksempel på en lite smart avgift, fordi du betaler like mye for å komme innenfor bommen og snu som du betaler for å kjøre timevis rundt innenfor bommen, skriver organisasjonen på sine nettsider.

Les også: Disse kortene gir størst rabatt på drivstoff i Norge og utlandet

Annonse:


Vanskelig å utforme et perfekt system

Veiprising-systemet baserer seg på å ha utstyr i bilen som enten samhandler med satellitter i lufta eller med utstyr langs veikanten.

Registrering via satellitter betyr at bilen blir sporet opp av satellitter som forteller hvor langt og hvor lenge bilen har kjørt.

Det andre alternativet kan imidlertid være et bra tiltak for å regulere spesifikke områder som er utsatt for mye kø og miljøforurensning.

Så hva må jeg betale, tenker du kanskje. Det enkle svaret der er at det vil variere.

Veiprising baserer seg på hvilke kostnader bilen påfører samfunnet i form av miljøforurensning, køer og risiko for trafikkulykker der bilen kjører, ifølge TØI.

Instituttet trekker frem utfordringer som treffsikkerhet til kjørt distanse, kostnader av teknologien og personvern når det skal utformes et perfekt veiprisingssystem.

Hold deg oppdatert på privatøkonomiske nyheter – Følg Pengenytt på Facebook

Les også disse sakene på Pengenytt.no:

Dette skjer om alle bomstasjonene i Norge blir fjernet med oljepenger

Mange som selger bilen sin må betale for bompasseringer til ny eier

Fra 1. juni kan bompasseringer uten brikke bli tre ganger så dyrt som med

Måten du bremser på kan gi deg ekstra stor verkstedregning

Nå blir førerkortet digitalt

Dette er årets beste sommerdekk