Går det som regjeringen vil blir det elbilmoms fra nyttår. – Lang ventetid på elbiler gjør at mange kan få en stor ekstraregning når bilen leveres, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
I revidert nasjonalbudsjett foreslås det å innføre moms på den delen av bilprisen som er over 500 000 kroner. Leveringstider på opp mot ett år for mange populære elbilmodeller, gjør at folk i leveringskø får momsen på toppen av prisen de har avtalt i kontrakten sin. Grunnen er at det er avgiftene som gjelder når du mottar bilen, ikke når du bestiller den, som du må betale.
– Har du bestilt elbil og får den levert i 2023, er det lurt å sjekke vilkårene i kontrakten din, sier Sødal.
I standardkontrakten fra Norges Bilbransjeforbund er det et punkt som omtaler pris. Der står det at hvis prisen på bilen øker med mer enn seks prosent av avtalt kontraktssum vil kjøperen kunne gå ut av kontrakten. Dette gjelder imidlertid ikke hvis leveringstiden er avtalt med seks måneder eller mer fra kontraktstidspunktet.
– De som allerede har bestilt bil med kontraktfestet levering etter nyttår, vil derfor ikke kunne bruke dette punktet i kontrakten. Vårt råd da er å snakke med forhandleren og se om dere kan finne en god løsning, sier Nils Sødal.
Ved å sette grensen for moms på 500 000, vil det gi en betydelig ekstraregning for mange bilkjøpere. Med momsopplegget regjeringen har foreslått stiger prisen på bilen du har bestilt dersom den koster mer enn 500 000 kroner. NAF oppfordrer bilbransjen til å komme kundene i møte dersom de tar kontakt med bekymring rundt prisøkninger.
Kan bli en annen momsløsning
Det er ikke gitt at forslaget fra regjeringen i revidert nasjonalbudsjett blir det endelige moms-opplegget fra 2023. Mindretallsregjeringen må forhandle om budsjettet i Stortinget.
– Stortinget må rydde opp i regjeringens elbil-forslag. Dette kan ikke bli stående. Mange har tatt beslutningen om at deres neste bil skal være elbil. De rammes av denne avgiftsøkningen, avslutter Nils Sødal.