Fra august 2019 kastes elbiler og taxier ut av kollektivfeltene i trønderhovedstaden. Trøndelag Elbilforening raser mot vedtaket, og hevder at dette gjør at Trondheim er i ferd med å bli Norges mest elbilfiendtlige kommune.
I fjor sommer fattet både bystyret og fylkestinget i Sør-Trøndelag vedtaket om at kollektivfeltene i den såkalte kollektivbuen skal forbeholdes buss i rute, skriver Adresseavisen i dag (NB: For abonnenter).
Dette skjedde under behandlingen av «kollektivplanlegging fremtidig rutestruktur 2019-2029», og vedtaket har vært lite kjent.
Ifølge leder i Miljøpakken, Henning Lervaag, kan politikerne i mars gjøre endringer ut fra det som allerede er vedtatt om bruk av kollektivfeltet.
Men det nye Superbuss-prosjektet i byen hevder på sin side at andre kjøretøy enn busser i kollektivfeltene vil gi «en meget dårlig avvikling og fremkommelighet for superbussene».
– Trondheim er i ferd med å bli Norges mest elbilfiendtlige kommune. Ved å nekte elbilene å kjøre i kollektivfeltene, sidestiller Trondheim kommune nullutslippsbiler med forurensende biler, sier en opprørt leder i Trøndelag Elbilforening, Ståle Langolf, til avisen.
Langolf mener at tiltakene er skyld i at elbilsalget i regionen har falt med 23 prosent hittil i år.
Les også: Derfor har selvangivelsen fått nytt navn fra i år av
Les også: 80 prosent av elbilene er borte fra Trondheim sentrum
Les også: Elbil-eier ble fakturert 3000 kroner av bomveiselskap