Dyrevernorganisasjonen Anima tar drastiske midler i bruk for å vise forbrukere hvordan Coop sine turbokyllinger lever. I en ny annonsekampanje utlover organisasjonen 500 000 kr til en bonde som vil vise frem sine konvensjonelle kyllinger for offentligheten.
“Så, kjære bønder (…) Vi håper at du vil hjelpe til med å sette fokus på hvordan de billigste kyllingene i Norge faktisk har det. Vi tilbyr full anonymitet, hvis du ønsker det.” Slik skriver Anima i sin seneste annonse, som gjennom uken blir trykket i 18 av landets aviser, inkludert fem innrykk i Dagbladet.
Med oppfordringen følger et tilbud om en dusør på intet mindre enn 500 000 kr. Tiltaket skjer etter at Coop har avvist å la Anima dokumentere forholdene på de farmene hvor deres turbokyllinger lever.
– Norske forbrukere har rett til å se hvordan kyllingene som ligger i kjøledisken har levd. Det er urimelig at dagligvarekjedene slipper unna med smart markedsføring, og fører forbrukere bak lyset. Hvor mange vet f.eks. at over 9 av 10 kyllinger Coop selger er turbokyllinger?, uttaler kampanjeleder i Anima, Niklas Fjeldberg.
Journalister er velkomne
Konkret ønsker Anima å få fri adgang til å dokumentere forholdene i en konvensjonell kyllinghall fra kyllingene settes inn til fem uker senere når de samles inn og kjøres til slakteriet. Anima skal ha muligheten til å montere kamera i kyllinghallen og invitere journalister til å komme inn og se forholdene.
– Problemene er i den industrielle produksjonen av kyllinger har vært kjent i årevis, og nå er det på tide med full åpenhet for å få fart på prosessen for markante forbedringer. Det er en ting å lese om lidelsen til kyllingene, men det er noe helt annet å se det ufiltrert, sier kampanjeleder i Anima, Niklas Fjeldberg.
Det er mulig for Anima å utlove en så stor dusør fordi organisasjonen har et pengesterkt amerikansk fond i ryggen, som støtter organisasjoner som jobber for å forbedre kyllingvelferd.