I går lanserte DNB en tjeneste som rekordraskt gir deg finansieringsbevis for kjøp av bolig, selv om du ikke er kunde der fra før.
Nyvinningen er et godt eksempel på hvordan DNB skal kutte kostnader, og etter hvert klare seg med færre ansatte ved at kunden gjør mer av arbeidet selv, skriver Dagens Næringsliv (DN).
Hele prosessen foregår nemlig helautomatisk og uten at en bankrådgiver ser på saken.
Ifølge avisen har teknologien vært brukt til å gi refinansiering til eksisterende kunder i noen måneder, men nå åpner altså banken opp for å gi boliglån til helt nye kunder via den nye tjenesten.
Etter gårsdagen var erfaringene tilsynelatende bare positive.
Annonse:
– Et par hundre saker er gått gjennom så langt. Folkene mine er utrolig fornøyde, sier Trond Bentestuen, leder for personmarkedet i DNB, til DN.
Om ledelsen får viljen sin, kan over halvparten av lån til nye kunder bli innvilget automatisk innen ett til to år.
Rundt 40 prosent av alle nye lån i DNB er refinansiering av eksisterende lån, og av disse blir allerede en fjerdedel av lånene innvilget automatisk.
Søknadsprosessen fungerer slik, ifølge DN:
- Kunden legger inn personlige data og lånedata via bankens hjemmeside.
- Søknaden blir så signert ved hjelp av BankID.
- Banken henter automatisk informasjon fra et kredittbyrå og eiendomsregisteret.
- Er søknaden innenfor bankens krav med god margin, blir den godkjent automatisk og kunden får et finansieringsbevis på epost.
- Er det behov for en ytterligere vurdering, sendes saken videre til manuell behandling av en rådgiver.
Hold deg oppdatert på privatøkonomiske nyheter – Følg Pengenytt på Facebook
Les også disse sakene på Pengenytt.no:
Dette bruker du mest strøm på hjemme
Disse to triksene kan spare deg for tusenlapper i boliglånsrenter
Ny rapport: Du betaler 4150 kroner for mye i rentekostnader på boliglånet