Kundetilfredsheten blant strømforbrukere er på sitt høyeste nivå siden 2010, og det er Gudbrandsdal Energi som har de mest fornøyde kundene.
I løpet av høsten har Norstat på vegne av EPSI Rating gjennomført nesten 2000 dybdeintervjuer av strømkunder rundt om i Norge.
De viser at kundetilfredsheten blant privatkundene er på sitt høyeste nivå siden 2010. Nordmenn har god tillit til sine strømleverandører, og de fleste synes det er relativt enkelt å være strømkunde.
Vi er mer fornøyd med strømselskapene våre enn vi er av for eksempel mobilselskapene, bredbåndsleverandørene og bankene.
Nok en gang kommer Gudbrandsdal Energi best ut av den omfattende kundeundersøkelsen, mens Hafslund Strøm kommer dårligst ut.
– Gudbrandsdal Energi får jevnt over meget gode tilbakemeldinger, og et resultat på over 81 (av 100, red.anm.) tilhører sjeldenhetene våre målinger, uttaler Fredrik Høst i EPSI Rating i en melding.
Les også: Dette bruker du mest strøm på hjemme
Tilfredsheten stiger, men lojaliteten svekkes
Til tross for at tilfredsheten stiger, så viser målingen at kundenes lojalitet overfor strømleverandørene er svekket sammenlignet med i fjor.
Hver tiende strømkunde sier at han/hun antakeligvis kommer til å bytte strømleverandør i løpet av det neste året, mens 2 av 10 svarer at de ville ha valgt en annen strømleverandør i dag dersom de skulle velge på nytt.
Det at strømselskapene tilbyr kundefordeler er blitt mer og mer vanlig, og hver femte strømkunde oppgir at de benytter seg av slike kundefordeler fra strømselskapene.
– Kundene opplever det som positivt. Analysen vår viser at de strømkundene som benytter seg av disse fordelene er godt fornøyde og de uttrykker en svært høy lojalitet overfor sine strømselskaper, sier Høst.
Les også: Nå blir det vanskeligere for strømleverandørene å lure deg med kampanjepriser
Annonse:
Mer fornøyde enn svenskene
Det er fortsatt slik at en stor andel av strømforbrukerne er usikre på hvilken type strømavtale de har, men av de som vet det så er det spotprisavtalen som er mest utbredt.
Det er dog strømkundene med en innkjøpsprisavtale som samlet sett er de mest tilfredse.
En tilsvarende måling er også gjennomført i Sverige, og resultatene viser at de norske strømleverandørene er klart bedre på å tilfredsstille sine kunder enn de svenske.
En av hovedforskjellene er at norske kunder opplever at strømavtalene de har er mer konkurransedyktig på pris enn hva tilfellet er i Sverige.
Hold deg oppdatert på privatøkonomiske nyheter – Følg Pengenytt på Facebook
Les også disse sakene på Pengenytt.no:
Styr unna denne nye avtalen fra stømselskapene
Minst 650.000 husholdninger betaler mer for strømmen enn de må
Det er nesten umulig å finne frem til den billigste strømavtalen
Så mye må strømprisen øke for at solcellepanel på taket skal bli lønnsomt