Dersom bompenger skal erstattes med økt skatt, må et par uten bil betale nesten 9000 kroner mer enn i dag , viser ferske tall fra Urbanet Analyse. Et par med to biler vil spare 13.000 kroner i året.
Hvem vinner og hvem taper på en veifinansiering uten bompenger?
Det var et av flere spørsmål Urbanet Analyse diskuterte på et frokostseminar i Oslo i dag.
Selskapet har nemlig forsket på effektene ved at vei- og kollektivprosjekter finansieres over skatteseddelen, i stedet for med bompenger.
Akkurat slik mange bompengemotstandere ønsker det.
Annonse:
Analysen viser følgende konsekvenser, ifølge Dagens Næringsliv (DN):
- I gjennomsnitt får hver skattebetaler en ekstra skatteregning på 4300 kroner
- Et par uten bil må ut med 8921 kroner mer
- Et par med én elbil må ut med 5401 kroner mer
- En enslig person uten bil må ut med 4460 kroner mer
- Et par med én bil må ut med 2079 kroner mindre
- En enslig person med én bil må ut med 6540 kroner mindre
- Et par med to biler må ut med 13.000 kroner mindre
Tallene er basert på Fjellinjens estimater for hvor mye ulike husholdninger vil betale i bompenger per år etter 1. juni i år.
– Utregningen viser at de som rammes hardest med dagens bompengeordning vil være de som kommer best ut av det med økt beskatning, på bekostning av dem som klarer seg uten bil, sier Kristine Wika Haraldsen i Urbanet Analyse til DN.
– Selv om mange oppfatter bompenger som urettferdige, viser denne utregningen at alternativet kan oppfattes som langt mer urettferdig. I tillegg gir den ingen intensiver til å redusere bilbruken, legger hun til.
Haraldsen mener at selv om det ikke finnes helt rettferdige modeller, er bruksbaserte modeller minst urettferdige.
Hold deg oppdatert på privatøkonomiske nyheter – Følg Pengenytt på Facebook
Les også disse sakene på Pengenytt.no:
Dette skjer om alle bomstasjonene i Norge blir fjernet med oljepenger
Fra 1. juni kan bompasseringer uten brikke bli tre ganger så dyrt som med
Disse kortene gir størst rabatt på drivstoff i Norge og utlandet