Volkswagen dominerer fortsatt markedet for nybilsalg av personbiler, men BMW, Volvo, Mazda og Audi har startet året knallbra.
I løpet av årets to første måneder ble det registrert 23.213 nye personbiler i Norge, i følge Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV). Dette er 9,5 prosent flere enn på samme tid i fjor, som for øvrig ble det beste året for nybilsalg siden 1986.
Volkswagen står bak 3787 nybilsalg hittil i år, noe som tilsvarer en markedsandel på 16,3 prosent. Golf og Passat ligger på hhv 1. og 8. plass over de mest solgte modellene (se tabell lengre ned i artikkelen).
VW merker lite til bråket
2015 ble et spesielt år for Volkswagen. I september ble det kjent at konsernet hadde installert en programvare på sine dieselbiler som viste lavere utslipp av helseskadelige stoffer når bilene ble testet enn det som var realiteten.
Nybilsalget har imidlertid ikke blitt særlig påvirket av dette, i alle fall ikke i Norge. VW har nemlig aldri før solgt så mange biler her i løpet av et kalenderår som de gjorde i fjor, og vi må tilbake til 1960-tallet for å finne et år hvor markedsandelen til merket har vært så høy.
Totalt solgte VW 26.344 biler i 2015, og hadde en markedsandel på 17,5 prosent.
Volvo fosser frem
Volvo har solgt nesten 1400 biler så langt i år, og ligger med det på sjetteplass over de merkene som har solgt best.
Salget til Volvo har økt med over 81 prosent, sammenlignet med hva det var de to første månedene i fjor.
– Med nye XC90 startet vi relanseringen av Volvo som merkevare, og denne modellen er en stor suksess med over 88 000 kundeordrer globalt, skriver informasjonsdirektør Rune Gutteberg Hansen i Volvo Car Norway i en epost til Pengenytt.
– Også her i landet har XC90 virkelig slått godt an, med godt over 2000 kundeordrer så langt etter lanseringen, legger han til.
Gutteberg Hansen nevner også at en klassiker som V60 selger godt. I følge han beviser det at Volvo når ut til et bredt publikum med alle modellene. Det er spesielt plug-in hybriden som slår godt an.
– Vi ser at plug-in hybrid varianten av V60 virkelig skyter fart i det norske markedet nå. Også XC90 kundene setter pris på plug-in hybrid-varianten T8, som snart representerer 50 prosent av det totale XC90-salget her i landet. Dette er en drivlinje vi bare kommer til å selge mer og mer av i tiden fremover, ettersom Volvos nye modellspekter vokser frem, avslutter Gutteberg Hansen.
BMW, Mazda og Audi har solgt hhv 55, 70 og 41 prosent flere biler enn på samme tid i fjor.
Hybrid blir stadig mer populært
Det er registrert 4786 biler med hybriddrift hittil i år. Det utgjør en markedsandel på 20,6 prosent av alle solgte nybiler.
I fjor på samme tid var markedsandelen til hybridbiler på kun 13,2 prosent.
Over halvparten av personbilene med hybriddrift som er solgt i år er ladbare.
Andelen biler med ren dieselmotor har falt fra 43,5 prosent i januar og februar 2015, til 36,0 prosent i år.
Markedsandelen til bensinbiler går noe opp fra 25,5 til 26,9 prosent, mens andelen nullutslippsbiler faller fra 17,8 til 16,5 prosent.