Volkswagen dominerer fortsatt markedet for nybilsalg av personbiler, men BMW, Mercedes-Benz og Mitsubishi tar kraftig innpå. Salget av Subaru og Tesla faller kraftig, sammenlignet med samme periode i fjor.
Selv om det ble registrert nesten ti prosent færre nye personbiler i oktober i år, sammenlignet med samme måned i fjor, er nybilsalget i 2016 på vei mot rekordnivåer.
I løpet av årets ti første måneder ble det nemlig registrert 127.807 nye personbiler i Norge, i følge Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).
Dette er 2799 flere enn på samme tid i fjor, som for øvrig ble det beste året for nybilsalg siden 1986.
Hold deg oppdatert på privatøkonomiske nyheter – Følg Pengenytt på Facebook
VW taper terreng
Volkswagen står bak 22.229 nybilsalg hittil i år, noe som tilsvarer en markedsandel på 17,4 prosent. Med det så har VW solgt flere biler enn på samme tid i fjor, men taper markedsandeler til de andre.
Det er spesielt BMW, Mercedes-Benz og Mitsubishi som tar en større del av kaken, med en vekst i markedsandeler på hhv 1,4, 1,0 og 0,9 prosentpoeng, i forhold til samme periode i 2015.
Tesla og Subaru sliter begge i motbakke, og selger langt færre nybiler enn i fjor.
– Bilsalget drives for en stor del av nye modeller, og Subaru har ikke lansert noe nytt på en stund, forklarer informasjonsdirektør Stian Thrane i Subaru Norge til Pengenytt.
– Vi har derfor forventet at 2016 blir et «mellomår» for oss, og havner slik sett etter planen om å selge rundt 2500-2800 biler, legger han til.
Thrane tror salgstallene til Subaru vil ta seg opp andre halvår i 2017, når de blant annet skal lansere en ny Subaru XV.
Les også: Elbil-eier ble fakturert 3000 kroner av bomveiselskap
Artikkelen fortsetter under tabellen.
De mest populære bilmodellene
VW har tre modeller på topp 20 listen over de mest solgte bilene så langt i år. Golf, Passat og Tiguan ligger på hhv 1., 3. og 12. plass. Mens førstnevnte taper markedsandeler, øker populariteten kraftig til de to andre.
Det er dessuten verdt å merke seg at Mitsubishi Outlander er Norges nest mest solgte bil hittil i år. Den selges både som ren bensinbil og som ladbar hybrid.
– Vi ser at kombinasjonen ladbar hybrid og firehjulstrekk treffer det norske markedet veldig godt. Avhengig av last, kjøremønster, temperatur m.m., har bilen en elektrisk rekkevidde på rundt 50-55 km, noe markedet setter pris på, sier administrerende direktør Rune Gjerstad i Mitsubishi.
Mot slutten av neste år vil de lansere en ny SUV. Denne blir presentert på bilmessen i Geneve i mars, men Gjerstad kan røpe at den er noe mindre enn Outlander, går på diesel og er firehjulsdrevet.
Bilmodellen med sterkest vekst i forhold til i fjor, er Skoda Superb. Over tre ganger så mange har kjøpt denne modellen hittil i år, sammenlignet med på samme tid i fjor.
Les også: Dette ville bensin og diesel kostet dersom oljeprisen falt til null
Hybrid blir stadig mer populært
Hittil i år har personbilene med hybriddrift 25,1 prosent markedsandel. I samme periode i fjor var den på 12,3 prosent.
Av de 32.140 hybridbilene som er solgt, er 17.653 (55 prosent) av disse ladbare.
Så langt i år er det totalt registrert 19.342 nye nullutslipp personbiler. Det tilsvarer en markedsandel på 15,1 prosent, noe som er 2,3 prosentpoeng lavere enn i fjor.
Av nullutslippsbilene går kun 17 på hydrogen og fire på gass. Resten er elbiler.
Mens andelen nye biler med ren dieselmotor utgjorde 40,9 prosent av alle solgte biler de ti første månedene i 2015, har andelen for samme periode i år falt til 30,5 prosent.
Markedsandelen til biler med ren bensinmotor har falt marginalt, fra 29,4 prosent i 2015 til 29,2 prosent i år.
Les også: Vil forby bensin- og dieselbiler i Tyskland allerede fra 2030
Les også: Forsikringsselskap vil ha påbud om vinterdekk. NAF er uenig.