Du har sikkert opplevd at noen betalingsterminaler er irriterende trege og du må stå å vente lenge på at betalingen blir elektronisk gjennomført. Dette gjelder både når man betaler med kredittkort, bankkort eller betaler med apper. Andre betalingsterminaler derimot gjennomfører transaksjonen på under ett sekund. Men hvorfor er det sånn?
Forklart på en litt komplisert måte består en betalingsterminal av tre ting: hardware, software og nettverk. Hardware er selve det fysisk tekniske som elektroniske deler. Software er programmet som styrer betalingsterminalen. Nettverk er tilkoblingen fra betalingsterminalen til sentrale servere som registrerer betalingen. Om ikke alle delene er optimale, må du stå og vente og ofte kan det bli kø.
De fleste betaler nå kontaktløst, enten det er med kort eller mobil, selv om noen ennå sverger til kontanter. Og betaler du kontaktløst er du til enhver tid prisgitt utstyret, kompabilitet og kapasitet.
Er utstyret, altså selve betalingsterminalen, en eldre modell kan det ta ekstra tid. Og om programmet som styrer betalingsterminalen ikke er kompatibelt eller effektivt nok må du også vente ekstra tid. Og på toppen av det hele, om butikken du kjøper i har et nettverk som ikke har høy kapasitet, går det også utover hastigheten, det vil si: du må vente ekstra igjen.
Noen ekstra sekunder per kunde blir fort til en lag kø i enkelte butikker, men er utstyret moderne, dataprogrammet oppdatert og kapasiteten på nettverket høy kan du gjøre betalingen din på under ett sekund. Det er ganske stor forskjell, og er det flere butikker å velge mellom unngår man gjerne å gå i de butikkene som er trege. Sånn er det bare, enten det er bevisst eller ubevisst.
Det finnes flere aktører innen betalingsterminaler i landet, her er noen av dem:
- Verifone
- Zettle
- Nets
Disse aktørene leverer kanskje ikke alt til alle butikker, restauranter og andre bedrifter. Men det finnes også enkelte bedrifter som har spesialisert seg på betalingsløsninger og en av de ledende innen feltet er Frontline POS. Selskapet har røtter tilbake til 90-tallet og stiller høye krav til sine leverandører av kassaløsninger og betalingsløsninger, ifølge nettsiden til selskapet. For deg som forbruker betyr det at de stedende som Frontline POS har betalingsterminaler i, har kjappe transaksjoner og du slipper ventetid.
Det finnes sikkert flere slike aktører i landet som spesialiserer seg på betalingsterminaler, men dette er kanskje ikke noe du som forbruker tenker på. Men det er likevel verdt å nevne at enkelte betalingsterminaler er kjappere og noen er trege – og nå vet du altså grunnen til det.