Et team med bakgrunn fra DNB, Skandiabanken og Finn har nylig etablert et nytt forsikringsselskap. Forretningsideen går ut på å gi kundene en mer rettferdig pris enn hva som tilbys i dag.
Når du kjøper en forsikring hos de tradisjonelle forsikringsselskapene i dag, avgjøres forsikringspremien blant annet av skadefrekvensen til de andre kundene i selskapet.
Er du og dine venner mindre skadeutsatte enn gjennomsnittet, betaler dere dermed derfor en høyere premie enn nødvendig. Dere er med andre ord med på å spleise på regningen til dem som stadig vekk blir utsatt for uhell.
– Du og jeg kan bo samme sted, være like gamle og kjøre den samme bilen, men oppføre oss veldig forskjellig, sier gründer Rune Brunborg i forsikringsselskapet Tribe til Dagens Næringsliv i dag.
Hold deg oppdatert på privatøkonomiske nyheter – Følg Pengenytt på Facebook
Tar delingsøkonomien til forsikringsbransjen
Avisen skriver at Tribes nye forsikringskonsept går ut på at du tegner en forsikring i selskapet, og senere knytter til deg opptil ni venner med samme forsikring gjennom Facebook.
Dersom du og dine venner holder dere skadefrie gjennom året, får du en rabattert polise som blir billigere desto flere skadefrie venner du har.
På sine nettsider skriver Tribe følgende om hva de tilbyr:
«Vi tar delingsøkonomien til forsikringsbransjen og gir kundene våre mulighet til å velge sin egen risiko, gjennom at de selv kan bestemme seg hvem de ønsker å gruppere seg med. Gjennom å gruppere seg med venner bidrar kundene våre aktivt med risikoseleksjon, og som gjenytelse kan man oppnå lavere pris.»
Les også: Vår passivitet gir forsikringsselskapene superprofitt
Alt å vinne for kundene
Forsikringsselskapet garanterer deg samme pris og vilkår som i ditt gamle selskap. På den måten får du ingen økt risiko ved å flytte forsikringene, men mulighet til å få samme dekning til betydelig lavere pris dersom du er lite skadeutsatt.
Du kan maksimalt få 50 prosent rabatt på din nåværende forsikring.
Får du eller vennene dine i gruppen en forsikringsskade, mister du 20 prosentpoeng på rabatten for hver skade. Du kan imidlertid aldri ende opp med en negativ rabatt, og dere vil alltid ha mulighet til å opparbeide dere mer rabatt senere.
Selskapet selv tror deres nye konsept vil føre til mindre forsikringssvindel.
– Det blir en nedside ved å svindle, fordi du svindler i bunn og grunn vennene dine, sier medgründer Henrik Nygård Sjølie til DN.
Les også: NAF vil ha billigere bilforsikring for ungdom, og får svar fra forsikringsbransjen
Les også: Denne forsikringen blir stadig mer populær
Les også: Nesten 500 tatt for forsikringssvindel hittil i år