– Vi vil gi Konkurransetilsynet muligheten til å sette inn tiltak tidligere hvis de oppdager atferd som er skadelig for konkurransen, uten at det nødvendigvis har skjedd et lovbrudd. Verktøyet kan bidra til sunnere konkurranse, som gir forbrukerne bedre utvalg og mer for pengene, sier næringsminister Jan Christian Vestre
I dag har ikke Konkurransetilsynet mulighet sette inn tiltak mot konkurranseproblemer hvis de ikke kan påvise brudd på konkurranseloven. Næringsministeren spurte i fjor Konkurransetilsynet om de trengte kraftigere virkemidler for å bekjempe konkurranseproblemer. Konkurransetilsynet foreslo da et markedsetterforskningsverktøy som gjør det mulig med målrettede og effektive tiltak, uten krav om lovbrudd.
– Dette er en erkjennelse av at virkemidlene vi har i dag ikke alltid er gode nok for å løse problemer i markeder med omfattende og sammensatte konkurranseutfordringer. Slike utfordringer vi i dag blant annet kjent med fra dagligvarebransjen og digitale plattformer, sier Vestre
Kan brukes i alle bransjer
Markedsetterforskningsverktøyet gjør at Konkurransetilsynet kan pålegge foretak å endre adferd, avtaler eller lignende hvis de ser at det er skadelig eller begrensende på konkurransen.
– Verktøyet begrenser seg ikke til dagligvarebransjen, men kan brukes i alle markeder der konkurransen er begrenset eller står i fare for å bli begrenset, sier Vestre.
Internasjonalt har det vært søkelys på digitale plattformer og andre markeder hvor den digitale utviklingen har ført til raske endringer. I arbeidet med forslaget har regjeringen hentet kunnskap fra andre land med tilsvarende verktøy, for eksempel Island og Storbritannia.
– Storbritannia har i flere år brukt et slikt verktøy for å gripe inn i konkurranseproblemer i for eksempel dagligvaremarkedet, bank og bilforsikring. Det kan ha spart forbrukerne for enorme summer, sier næringsministeren.