Med nye ë-C3 tar Citroën et nytt, stort skritt mot å gjøre elektrisk mobilitet tilgjengelig for alle.
Nye elektriske ë-C3 kombinerer komfort moderne teknologi, og et utstyrsnivå som vil overraske kjøpere av en av markedets billigste elbiler. Med en startpris fra lansering på 23.300 euro, går den inn i et segment der det forventes store volum etter hvert som resten av den europeiske bilbestanden skal elektrifiseres.
ë-C3 er fjerde generasjon av Citroëns storselger. Mer enn 5,6 millioner biler har rullet ut på veien siden lanseringen av første generasjonen i 2002. C3 utgjorde hele 11 prosent av det europeiske B-segmentet i 2022.
Først ut er en versjon med over 320 kilometer rekkevidde, og en pris godt under 250.00 kroner. Senere vil Citroën også utfordre 200.000-kroners grensen med en versjon som vil bli et reelt elektrisk alternativ til billige fossile småbiler som dominerer særlig trafikkbildet i Sør-Europa.
– Småbiler i denne klassen har alltid vært en viktig del av Citroëns DNA. Kundenes forventninger til kjøretøy i B-segmentet har endret seg, spesielt med populariteten til SUVer, og ønsket om å kjøre elektrisk i, og rundt våre byer. Det har blitt mer utfordrende for europeiske kjøretøyprodusenter å imøtekomme disse forventningene. Nye elektriske ë-C3 er tilpasset for europeiske kjøpere: en frisk, skarp og komfortabel B-segmentbil som er fullt utstyrt, designet for, og produsert i, Europa, sier Citroën-sjef Thierry Koskas.
Citroën-komfort for alle
For første gang i får også C3 Citroëns Progressive Hydraulic Cushions, de gir bilen den unike «flyvende teppe» komforten som vi kjenner fra de større søsknene ë-C4 og C5X.
– Komfort er helt sentralt for Citroën, og vi er sikre på at mange kjøpere i denne klassen vil ønske å få tilgang til våre høyt verdsatte komfortseter og unike demperoppsett også i denne prisklassen, sier merkesjef for Citroën hos Bertel O. Steen, Ole S. Nedenes.
Nye ë-C3 har vokst sammenlignet med forgjengeren, den har tre centimeter mer innvendig høyde, og større plass både for passasjerer og førere. Innvendig finner du en rekke oppbevaringsrom, og bilen har et bagasjerom på 310 liter. En bredde i bagasjerommet på hele 101,5 centimeter, gir mulighet til å frakte større objekter – med et baksete som kan deles 60/40 ved behov.
Først ut med ny batteripakke
Nye ë-C3 er først ute i Stellantis på Citroën Smart Car Platform, som er utstyrt med en 44 kWt LFP (Lithium Ferro Phosphate) batteripakke, som gir inntil 320 kilometer rekkevidde. Maksimal ladehastighet er 100 kW, noe som gir mulighet til å lade fra 20 til 80 prosent på 26 minutter. ë-C3 får også mulighet for hjemmelading på opptil 11 kW.
En motor på 83 kW (113 hestekrefter) sørger for at ë-C3 blir en effektiv bybil, med mer enn nok krefter og akselerasjon til å håndtere daglig bruk. Eierne kan også nyte utnytte e-ROUTES, en ny app som er integrert mot Citroën Connect Plus, og gir mulighet til å planlegge ladestopp og tider når brukerne tar bilen ut på langtur.
Ny løsning for førerinformasjon og infotainment
Helt nytt i ë-C3 er fraværet av et tradisjonelt instrumentpanel. I stedet introduserer Citroën et nytt head-up-display som viser kjøretøyinformasjon på en blank svart del mellom toppen av dashbordet og bunnen av frontruten. Denne løsningen sikrer at informasjon ikke vises to ganger, slik ofte blir når man kombinerer head-up-display et og et instrumentpanel. Dermed sikres det at føreren får tilgang til all viktig informasjon uten å ta øynene fra veien.
I midten av dashbordet finner du en 10,25-tommers skjerm for infotainment, vinklet mot sjåføren, som selvsagt støtter trådløs Android Auto og Apple Carplay.
Nye Citroën ë-C3 vises for første gang i dag, og vil etter planen komme til Norge våren 2024.