I den avtroppende regjeringens forslag til statsbudsjett for neste år, foreslås det å innføre omregistreringsavgift på brukte elbiler. NAF kaller det en avgiftsbombe.
– Solberg-regjeringen vil gjøre det mye dyrere å kjøpe brukt elbil. De innfører en helt ny avgift for elbiler på nesten 7000 kroner per bilkjøp. Det er en avgiftsbombe for brukt elbil, sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i NAF, i en melding.
Dette er regjeringens forslag til omregistreringsavgift på elbiler (over 1200 kg):
- Registrert første gang 2019-2022: + 6681 kroner
- Registrert første gang 2011-2018: + 4034 kroner
For bensin- og dieselbiler er omregistreringsavgiften til sammenligning på null til 6595 kroner per i dag, avhengig av vekt og registreringsår.
– Dette vil gjelde svært mange brukte elbiler med bra rekkevidde. Det blir en kraftig nedtur for alle de som har sett for seg å kjøpe brukt elbil, sier Ryste.
Saken fortsetter under annonsen:
Bruktmarkedet for elbiler er i startfasen, og da er det dumt å innføre omregistreringsavgiften på brukte elbiler nå, mener NAF.
Bilorganisasjonen tror at et sårbart bruktmarked for elbiler heller trenger stimulans ved at omregistreringen er betydelig lavere enn bensin- og dieselbiler.
– I bruktmarkedet selger fremdeles dieselbiler godt. Når det nå blir like dyrt å omregistrere en elbil som en dieselbil, kan det vippe potensielle elbilkjøpere over på diesel, som er det motsatte av det myndighetene vil, avslutter Camilla Ryste.
I statsbudsjettet foreslås det dessuten å innføre full sats for elbiler i trafikkforsikringsavgiften (tidligere årsavgift) fra og med 1. mars 2022. Det vil utgjøre i overkant av 3000 kroner per år.
Fritaket fra merverdiavgift for elbiler foreslås videreført ut 2022.
Hold deg oppdatert på privatøkonomiske nyheter – Følg Pengenytt på Facebook
Les også disse sakene på Pengenytt.no:
Statsbudsjettet 2022: Dette vil det bety for din lommebok
Skattebetalerforeningen: Dette blir skatteendringene med den nye regjeringen
Vurderer du å lease bil? Her er syv typiske feller
Nå kan det bli forbudt å kjøre bensin- og dieselbiler i de største byene