I fjor handlet nordmenn varer for 2,4 milliarder kroner i fysiske butikker på Black Friday. I år brukte vi bare 2,3 milliarder. – Vi handler fortsatt mye mer enn ellers, så Black Week holder stand som høytid for handelen, sier Anita Frantzen, leder for kort og verdiøkendetjenester i BankAxept.
Totalt forbruk for hele uka i fjor, inkludert dagligvarer og tjenester, var på 12,5 milliarder kroner. I år ble totalhandelen på 12,1 milliarder, en nedgang på 3 prosent.
– Selv om varehandelen gikk litt ned i år, ser vi at handelsvolumet lå høyere enn i fjor både mandag og tirsdag, sier Frantzen.
Ser vi på en tilfeldig uke i september, er forbruket 17 prosent høyere for Black Week.
Klær, godlukt og elektronikk
Mange har nok kjøpt julegavene denne uka:
– Det går spesielt unna med klær, sko og tilbehør, parfymeri og elektronikk – så da blir det nok mye klesplagg, godlukt og elektronikk under juletreet i år, sier Frantzen.
Vanligvis utgjør dagligvarehandel 40 prosent av handelsvolumet, men under Black Week handler vi mye annet, og andelen går ned til 30 prosent.
Økning i handel mandag og tirsdag
Fredagen er fortsatt toppdag for handelen, men tendensen i år er at handelen sprer seg jevnere gjennom uken. Både mandag og tirsdag ble det handlet for mer enn i fjor.
På Black Friday handler vi mest mellom klokken 15 og 16.
Fordelt på bransjer Black Friday handlet vi mest klær og sko mellom klokken 12 og 13, mens møbler lå på topp mellom klokken 13 og 14 og elektronikk mellom klokken 14 og 15. Dagligvarehandel gjør at det største volumet handles mellom klokken 15 og 16.