Flere forbrukere opplever at barna deres får tilsendt pakker i posten med krav om betaling, uten at de har bestilt noe.
Det melder Forbrukerombudet på sine nettsider, og råder deg samtidig til å ikke betale dersom du mottar et slikt krav.
Barn og mindreårige under 18 år kan nemlig ikke sette seg i gjeld, eller kjøpe ting som skal betales gjennom en faktura de får tilsendt i ettertid.
De kan heller ikke inngå abonnementsavtaler som koster penger uten at foreldrene samtykker, ifølge Forbrukerombudet.
I tillegg til å unnlate og betale, bør du også protestere skriftlig på kravet til selskapet som har sendt ut varene.
– Det er selskapet bak forsendelsen som må bevise at det er inngått en gyldig avtale med en myndig person. Næringsdrivende kan ikke kreve inn penger fra mindreårige, sier forbrukerombud Elisabeth Lier Haugseth til egne nettsider.
Les også: Får ikke meldt seg ut av datingside. Fortsetter å bli trukket penger
Annonse:
Du trenger ikke å dokumentere alder
Flere av klagerne opplyser at selskapene krever at foreldrene skal sende inn dokumentasjon på at personen som har mottatt kravet er mindreårig for at de skal slette betalingskravene.
Noen selskap bak dette har også stilt krav om at foreldrene må anmelde forholdet som identitetstyveri.
Dette har imidlertid selskapene ingen rett til å kreve.
Noen forbrukere har også opplevd at regningen har blitt sendt til inkasso.
– Hvis regningen er sendt til inkasso, bør du protestere skriftlig på kravet til inkassoselskapet også. Et inkassoselskap skal ikke kreve inn pengene, dersom kravet er omstridt, sier Haugseth.
Dersom selskapet ikke avslutter saken, kan du kontakte Forbrukerrådet for bistand. Hvis selskapet holder til i et annet land enn Norge, kan Forbruker Europa gi deg råd og bistand.
Hold deg oppdatert på privatøkonomiske nyheter – Følg Pengenytt på Facebook
Les også disse sakene på Pengenytt.no:
Du slipper å installere DAB-radio i din gamle bil
Selskap betaler deg for å teste sjokolade hjemme