Banktilbudet gjennom Posten avvikles

Helt siden 1950 har Posten hatt banktjenester gjennom sitt ekspedisjonsnett. Nå skal DNB avvikle sitt banktilbud gjennom Posten fra og med neste år. Bildet er fra Ellingsrudåsen Post i Butikk. Hanne Kleiven hos Rema 1000 er kundebehandler. Foto: Posten

DNB avvikler avtalen om å levere banktjenester gjennom Posten. I stedet vil banken tilby «Bank i Butikk» i over 1400 Kiwi og Meny-butikker, samt enkelte Spar- og Joker-butikker over hele landet.

Annonse:


Posten tilbyr i dag banktjenester fra DNB gjennom 1450 landpostruter, 1314 Post i Butikk og 30 postkontorer.

Dagens avtale utløper imidlertid 31. desember i år, og nå opplyser både Posten og DNB at de ikke har lyktes med å reforhandle en ny avtale.

Begge parter tar derfor sikte på en endelig avslutning av avtalen i løpet av 2020.

Fra og med neste år blir det med andre ord ikke lenger mulig å ta ut penger, gjøre innskudd og betale regninger hos Posten.

– Vi synes det er synd at det ikke har vært mulig å få til en ny avtale om banktjenester i postnettet. Våre kunder har i alle år utført en rekke banktjenester i Postens unike og landsdekkende nettverk av postkontor og Post i Butikk, sier John Eckhoff, pressesjef i Posten Norge, i en kommentar.

Eckhoff lover at Posten og DNB skal jobbe for å finne gode overgangsløsninger.

Les også: Du kan spare 2500 kroner på å bruke riktig betalingskort i utlandet

Lovpålagt å tilby enkle banktjenester gjennom landpostnettet

John Eckhoff, pressesjef i Posten Norge. Foto: Posten

I 2002 vedtok Stortinget en lov om tilbud av grunnleggende banktjenester gjennom Posten Norge AS’ ekspedisjonsnett.

Ti år senere, i 2012, ble Postens bankplikt begrenset til kun å omfatte landpostnettet.

I og med at DNB også har sagt opp denne avtalen, må det komme på plass en ny løsning snart.

– Vi tar denne forpliktelsen svært alvorlig og vil i samarbeid med myndighetene jobbe for å finne en videre løsning for banktjenester gjennom landpostnettet, sier Eckhoff.

Årsaken til at DNB nå lar avtalen med Posten utløpe skyldes at den lenge har forsøkt å få med resten av det norske bankfellesskapet på å tilby kontanttjenester gjennom Post i Butikk-løsningen, uten at dette har ført frem.

Les også: Svært få mobilkunder dumper Telenor og Telia for å spare tusenlapper

DNB skal satse på «Bank i butikk»

Ingjerd Blekeli Spiten, konserndirektør for personmarkedet i DNB. Foto: Stig B. Fiksdal

Selv om bruken av kontanter faller, er de fortsatt et viktig betalingsmiddel for en del bankkunder.

DNB har derfor utviklet et nytt alternativ til disse personene, og det er BankAxepts/Vipps’ nye Bank i butikk-løsning.

Denne løsningen, som tilbyr deg å gjøre innskudd og uttak i dagligvarebutikker, vil trolig bli tilgjengelig i Norgesgruppens butikker i løpet av vinteren 2020.

– Den nye «Bank i Butikk»-løsningen vil innebære at kundene på en enkel måte kan sette inn og ta ut kontanter via dagligvarebutikkenes bankterminaler. Løsningen krever at kundene må identifisere seg med bankkort og PIN. Dette gjør det tryggere for kundene samtidig som det gjør det vanskeligere for kriminelle å utføre økonomisk kriminalitet, sier Ingjerd Blekeli Spiten, sjef for personmarkedet i DNB, til egne nettsider.

DNB og BankAxept/Vipps tar sikte på å signere en endelig avtale med Norgesgruppen før sommeren, og andre banker ønskes velkommen til å henge seg på.

Hold deg oppdatert på privatøkonomiske nyheter – Følg Pengenytt på Facebook

Les også disse sakene på Pengenytt.no:

To banker varsler at de IKKE vil sette opp boliglånsrentene nå

Tar sikte på å innføre dobbelt statsborgerskap fra januar 2020

Fra 29. april blir det nye regler for kjøp og salg av bil

Fra 1. juni kan bompasseringer uten brikke bli tre ganger så dyrt som med

Disse «bensinkortene» gir størst rabatt i Norge og utlandet