Autoindex 2020: Disse bilene topper den prestisjetunge kundetilfredshetsundersøkelsen

Lexus går nok en gang helt til topps i den omfattende og prestisjetunge undersøkelsen Autoindex, som måler hvor fornøyde eierne er med bilmerket sitt. Bildet viser en siste inspeksjon av biler ved fabrikken. Foto: Lexus Norge

I den anerkjente kundetilfredshetsundersøkelsen Autoindex går det frem hvilke bilmerker vi er mest fornøyd med, og årets vinner er en gjenganger.

Loyalty Group har for 20. året på rad publisert sin Autoindex.

Undersøkelsen bygger på besvarelsene til rundt 45.000 private bileiere i Sverige, Danmark og Norge, og avdekker deres opplevelse og tilfredshet med bilen, forhandleren og verkstedet.

Resultatene blir offentliggjort både samlet og nasjonalt, men vi vil her konsentrere oss om hva rundt 11.000 nordmenn har svart.

Annonse:


Spørsmålene til bileierne er inndelt i fire hovedkategorier:

  • Bilen og kjøreopplevelsen (vektet 40 prosent)
  • Forhandleren og opplevelsen rundt kjøpet (vektet 20 prosent)
  • Service på verkstedet (vektet 20 prosent)
  • Lojalitet til merket (vektet 20 prosent)

Les også: Dette er de beste «bensinkortene» å bruke i Norge og utlandet

Lexus er kundenes favoritt for niende året på rad

Lexus vant i år samtlige kategorier, og fikk derfor også desidert høyest poengsum totalt sett. Det er niende gang på like mange år at Lexus havner øverst på denne listen.

Autoindex 2020: Hovedkategorier.

– Vi er like spente hvert eneste år. Nok en gang må vi klype oss selv i armen. En slik tilbakemelding er en helt fantastisk anerkjennelse fra våre kunder om at de setter pris på kvalitetsbilene og servicen våre forhandlere leverer, sier Knut-Erik Jahnsen, leder for Lexus i Norge, i en kommentar.

Autoindex henger høyt i bilbransjen, fordi den ser på hele kundeopplevelsen bilkjøpere har med en bil og et bilmerke. At totalscoren til Lexus øker fra i fjor, samtidig som avstanden til nummer to øker, forklarer Jahnsen slik:

– Det er ingen tilfeldighet, men er resultatet av den systematiske tilnærmingen vi kaller omotenashi. Direkte oversatt betyr ordet gjestfrihet på japansk. For oss handler det om vår dedikasjon til kunden og produktet, og hvordan det eksempelvis brukes enormt mye tid på å perfeksjonere detaljer. Vi skal forutse våre kunders behov og alltid levere noe mer enn det som er forventet. Det høres svevende ut, men ni år på rad har vi fått bevist at tilnærmingen gir konkrete resultater, sier Jahnsen, og legger til:

– En forhandler sa det treffende: Hos Lexus begynner kundereisen for alvor i det kontrakten er signert. Der skiller vi oss nok ut fra mange i vår egen og andre bransjer.

Volvo havner for øvrig på andreplass, mens Toyota tar den siste pallplassen. BMW og Mercedes kapret hhv fjerde- og femteplass.

Suzuki er det bilmerket som går mest frem det norske markedet, og havner i år på plass nummer ti (opp fra 17. i fjor).

Les også: Derfor er prisen på bensin og diesel nå nede på ti-tallet enkelte steder

Toyota på topp i en annen måling

I forrige uke ble en annen kundetilfredshetsmåling presentert, nemlig Norsk Kundebarometer.

Det er et forskningsprosjekt ved Handelshøyskolen BI som hvert år måler tilfredshet og lojalitet blant norske forbrukere.

Der gikk Toyota helt til topps blant de ti mest solgte bilmerkene i Norge, etterfulgt av BMW, Volvo, Skoda og Tesla.

Lexus, som er øverst på Autoindex 2020, hadde ikke nok solgte biler til å bli med i årets kåring.

Det hadde heller ikke Mercedes, som faktisk fikk en høyere score enn Toyota. Det tyske bilmerket topper derfor den «uoffisielle» listen, som er målt etter akkurat samme metodikk som den andre.

Hold deg oppdatert på privatøkonomiske nyheter – Følg Pengenytt på Facebook 

Les også disse sakene på Pengenytt.no:

Utsetter fristen for EU-kontroll for 187.000 kjøretøy

Vurderer du å lease bil? Her er syv typiske feller

Måten du bremser på kan gi deg ekstra stor verkstedregning

Bilekspert: – Selg dieselbilen så raskt som mulig, eller kjør den helt ut

Dette skjer om alle bomstasjonene i Norge blir fjernet med oljepenger