Akvariet utenfor Ålesund skaper årlig ringvirkninger på 60 millioner kroner i sin region. Ifølge Virke Reise Norge og Kultur er opplevelser det sterkest voksende segmentet innen norsk reiseliv.
Skrevet av: Roger Grosvold, ABC Nyheter (Pengenytt samarbeider med ABC Nyheter. Les mer om det her. Denne artikkelen ble først publisert på ABC Nyheter).
Mens vi tidligere spurte venner og kolleger hvor de hadde reist i ferien, spør vi i dag først og fremst om hva man gjorde i ferien.
Ifølge Virke Reise Norge og Kultur er opplevelser det sterkest voksende segmentet innen norsk reiseliv. Verdiskapningen har mer enn tredoblet seg siden 2001.
– Det er nok flere årsaker til dette, men det er ingen tvil at om at folk i større grad er opptatt av totalopplevelsen når de velger reisemål, der både overnatting, mat og transport inngår, sier direktør for Virke Reise Norge og Kultur, Line Endresen Normann, til ABC Nyheter.
– Jeg tror at i en hverdag der alt bare er et tastetrykk unna, og verden er blitt liten, søker vi unike opplevelser. Vi ønsker i stadig større grad å forfølge interessene våre og vise frem det vi opplever til andre.
Les også: Dette er de 20 sikreste flyselskapene i verden
60 millioner i ringvirkninger
Nylig gjennomførte Virke en ringvirkningsanalyse av Atlanterhavsparken i Ålesund. I fjor hadde parken sitt beste besøksår siden 1998. Hele 126.000 personer fra 96 land tok turen innom et av Nord-Europas største saltvannsakvarier.
(Saken fortsetter under)
Ringvirkningsanalysen viser blant annet at Atlanterhavsparken bidrar til 60 millioner kroner i økt turistkonsum årlig i regionen, og for hver offentlige krone som puttes inn, gir parken nesten 15 kroner i økt turistomsetning i regionen. Parken har elleve fast ansatte.
– Mange kan kanskje undervurdere den viktige rollen «mindre» attraksjoner har for en by eller region. 11 ansatte kan høres lite ut, men når man ser på den enorme verdien Atlanterhavsparken genererer viser dette det motsatte, nemlig kulturens viktige rolle som driver for reiselivet, mener Normann.
Les også: CNN: – To av verdens flotteste tunneler ligger i Norge
Liten bedrift som skaper store verdier
Når hun snakker om at mange kan undervurdere rollen til mindre attraksjoner, utdyper Normann at hun med det mener at mange kanskje undervurderer verdien kulturliv og attraksjoner har for et lokalsamfunn.
– Atlanterhavsparken er en relativt liten bedrift med 11 ansatte som opererer i skjæringspunktet mellom kultur og næring. Men de skaper store verdier. Kulturliv og attraksjoner skaper store ringvirkninger, de bidrar til å skape attraktive lokalsamfunn, styrke den lokale identiteten og tiltrekke turister.
– Hva er grunnen til at dere valgte nettopp denne opplevelsesbedriften?
– Vi valgte Atlanterhavsparken fordi de har et unikt og spennende produkt som bør være interessant for både turister som kommer til Norge og for flere generasjoner nordmenn som er opptatt av vår kystnatur. I tillegg hadde de allerede gjort en stor jobb med å samle inn tallmateriale knyttet til hvem som besøker akvariet, svarer Normann.
Denne artikkelen ble først publisert på ABC Nyheter.
Les også: Nordmenn reiser mer i Norge
Nøkkeltall fra undersøkelsen
Om Atlanterhavsparken:
- Atlanterhavsparken omsatte for 22,3 millioner kroner i 2015
- Billettinntektene utgjorde 12,8 millioner kroner
- Parken har elleve fast ansatte
- I fjor besøkte 126.000 mennesker fra 96 land akvariet vest i Ålesund
- Cirka halvparten av de besøkende er tilreisende. Av disse står tilreisende utlendinger for 56 prosent
Om ringvirkningsanalysen:
Forutsetninger som er lagt til grunn, inkluderer en halv dags forbruk for tilreisende og en fjerdedel av dagsforbruket for lokalbefolkningen.
Undersøkelsen viser at:
- Atlanterhavsparken omsetter for millionbeløp i lokalt næringsliv og lokale tjenester – 7 mill. kroner i lokalt kjøpte tjenester.
- Atlanterhavsparken bidrar til 60 mill. kroner i økt turistkonsum årlig i regionen (forutsatt at turistene blir en dag ekstra på grunn av Atlanterhavsparken)
- For hver offentlige krone som puttes inn, gir parken nesten 15 kroner i økt turistomsetning i regionen.
- Ringvirkningsanalysen understreker at Atlanterhavsparken har en egenverdi utover det økonomiske. Den skaper opplevelser og kunnskap, bygger omdømme for regionen og utvikler destinasjonen.
Kilde: Virke Reise Norge og Kultur
Les også disse sakene fra ABC Nyheter:
Ferien skal være nær og spektakulær
Fristende avstikkere for en annerledes Norgesferie