Med 15 911 solgte elbiler ble november tidenes rekordmåned. ─ Du er heldig om du har du bestilt elbil og får den levert før avgiftene øker ved nyttår sier Christina Bu, generalsekretær i Elbilforeningen.
Forrige salgsrekord ble satt i mars i år med 13 982 solgte elbiler. 81,6 prosent av nybilkjøperne i november valgte en elektrisk bil, viser tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).
─ Bilkjøp er den største investeringen for norske husholdninger etter hus. Bransjen gjør det de kan for å levere bilene folk har råd til før avgifter gjør det dyrere å velge utslippsfritt etter nyttår, sier Bu.
Bu tror derfor at det kan bli en ny rekordmåned for elbilsalg i desember.
40 000 kroner dyrere i 2023
Fra 1. januar 2023 får elbiler moms på kjøpsbeløpet over 500 000 kroner samtidig som det innføres en ny vektavgift. Sistnevnte vil gjøre en ny gjennomsnittlig elbil 19 000 kroner dyrere.
Til sammen gjør dette at en Tesla Model Y, den mest kjøpte elbilen så langt i 2022, blir om lag 40 000 kroner dyrere. Nummer tre på lista, Skoda Enyaq, vil bli 33 000 kroner dyrere hvis du velger modellen med firehjulsdrift.
Bu frykter at prisøkningen gjør det vanskeligere å overtale de som er skeptisk til å bytte ut fossilbilen.
Advarer mot brå og uventede avgiftsøkninger
─ For å kutte klimagassutslippene nok, må vi i alle fall nå målet om at alle nye biler i 2025 er elektriske. Da må vi også klare å overtale de siste 20 prosentene som fortsatt velger en fossilbil i bilbutikken, sier Christina Bu.
Elbilforeningen mener elbilandelen i nybilsalget neste år må passere 90 prosent for å være i rute til Stortingets mål om utslippsfritt nybilsalg i 2025.
─ Forutsigbar satsing trengs for Norges mest suksessrike klimasatsing. Jeg advarer politikerne mot å gjenta brå og uvarslede avgiftsøkninger slik regjeringen og SV gjorde i høst. Da blir forbrukerne usikre, avslutter hun.