Advarer mot populær billettportal

Leder for forbrukerdialog i Forbrukerrådet, Pia Cecilie Høst, advarer mot selskapet Viagogo.com. Foto: Forbrukerrådet

Stadig flere henvendelser om at Viagogo blåser opp billettpriser gjør at Forbrukerrådet nå advarer mot å bruke selskapet.

På Viagogo.com finner du over fire millioner billetter til blant annet konserter, sportsarrangementer, teaterforestillinger og festivaler i over 50 land, ifølge selskapet selv.

De siste ukene har både Forbrukerrådet og Forbruker Europa fått flere henvendelser om det Sveitsisk-registrerte selskapet enn tidligere.

Henvendelsene dreier seg blant annet om at billettene bli langt dyrere enn forbrukeren kunne forutse, og at en del kostnader ikke vises før billettene skal betales.

– Vi ber folk være på vakt, og om mulig heller kjøpe billetter direkte fra arrangøren, sier Pia Cecilie Høst, som leder Forbrukerrådets dialog med forbrukerne, i en melding.

– Forbrukere forteller at prisen på Viagogo blir langt høyere enn hva de selges for andre steder, at de får dårligere billetter enn det de trodde de hadde bestilt, eller mottar billettene veldig sent, fortsetter hun.

Les også: Kommunen kan stikke av med din IPS dersom du blir syk

Håp med kredittkort

I og med at Forbrukerrådet og Forbruker Europa kun hjelper forbrukere innenfor EU/EØS-området, og Viagogo er registrert i Sveits, får du ikke bistand fra disse organisasjonene til megling.

Høst mener imidlertid det kan det være verdt et forsøk å klage til den sveisiste forbrukerombudsmannen.

Det er også mulig å forsøke å klage til Finansklagenemnda, opplyser hun. Men da må du må ha forsøkt å løse saken direkte med selger først.

Viagogo hevder at de selv ikke selger billetter, men at de kun er en plattform som videreformidler billetter fra andre. 

Dersom du får opplyst hvem som er selger, så sender du e-post til denne og krever tilbakebetaling.

For dem som har betalt billettene med kredittkort, skal det vanligvis ikke være noe problem å få tilbake pengene.

– Om du har betalt med kredittkort, har du mulighet til å be banken om å tilbakeføre transaksjonen, sier Høst.

Hold deg oppdatert på privatøkonomiske nyheter – Følg Pengenytt på Facebook

Les også disse sakene på Pengenytt.no:

Ny lov skal forhindre oss å havne i «luksusfellen»

Nå trenger du ikke lenger betalingskort for å handle på nett

Åtte kjennetegn som skiller en ekte seddel fra en falsk

Dette betalingsmiddelet kan ta over når kontantene forsvinner

Dette bruker du mest strøm på hjemme