Det danske forbrukerombudet har nå anmeldt tre selskaper for å lure forbrukere, deriblant mange nordmenn, inn i kostbare abonnementer. Forbrukerombudet i Norge er glade for at praksisen blir slått ned på.
Forbrukerombudet i Norge har mottatt klager på tre selskaper som har trukket opp mot 499 kroner i måneden for abonnement forbrukerne aldri har blitt opplyst om, og ikke har inngått en avtale om.
Det har typisk skjedd ved at forbrukerne har mottatt en sms eller en e-post med noe som ser ut som et svært godt tilbud på en iPhone, en Apple TV, et kamera eller en KitchenAid kaffemaskin.
For å motta tilbudet måtte de betale et mindre beløp i størrelsesorden 1-29 kroner.
Andre har blitt lurt til å tro at de deltar i en konkurranse eller spørreundersøkelse på nett. Ved deltagelse ble forbrukerne opplyst om at de kunne vinne en premie dersom de betalte en liten sum, og oppga kortinformasjonen sin.
Les også: Slik unngår du å bli ID-svindlet
Gjengangere
De anmeldte selskapene er LetsSayIt ApS, Lotto24 ApS og CM Network AS. Sistnevnte selskap har også operert under navnet Pointworld.
– Vi er glade for at danske forbrukermyndigheter slår ned på praksisen og prøver å sette en stopper for disse selskapene, sier forbrukerombud Elisabeth Lier Haugseth til egne nettsider.
Dette er imidlertid ikke første gang disse selskapene er i søkelyset.
I 2015 gikk Forbrukerombudet ut og advarte mot svindelfakturaer fra blant annet Pointworld, og så sent som i januar anmeldte danske forbrukermyndigheter Lux Style for ulovlig avtaleinngåelse og fakturautsending.
Dersom du har blitt lurt, kan du lese hvilke råd Forbrukerombudet gir deg her: Klage på negativt salg.
Les også: Blir du lurt til å si fra deg overtidsgodtgjørelse?
Les også: Skattekalender for 2017: Her er alle de viktigste datoene
Les også: Hver femte forbruker har byttet forsikringsselskap det siste året