Denne uken lanserte Innovasjon Norge «Min side». Tjenesten er del av Innovasjon Norges omfattende digitaliseringsprogram, og gjør det enklere for gründere å søke om tilskudd, lån og garantier.
– Dette vil forenkle dialogen med Innovasjon Norge radikalt når gründere søker om etablerertilskudd. Det har norske gründere etterlyst, sier næringsminister Monica Mæland (H) i en pressemelding.
Innovasjon Norge har i prosessen invitert inn både ferske og erfarne gründere og fått deres umiddelbare tilbakemeldinger på prototyper.
– I stedet for selv å definere det vi trodde ville være den beste løsningen og utviklingen, har vi jobbet ut fra hypoteser som har blitt testet direkte på målgruppen under hele prosessen. Dette er et helt nødvendig grep for å holde fart i vår kontinuerlige prosess for å tilby bedre tjenester for våre målgrupper og kunder, sier administrerende direktør i Innovasjon Norge, Anita Krohn Traaseth.
Les også: Dette bør du gjøre om du mister jobben
En «game changer»
Innovasjon Norge vil framover sentrere alle kundeorienterte digitale tjenester rundt plattformen «Min Side».
– Å endelig kunne lansere denne tjenesten på vår nye plattform er en «game changer», sier Rodin Lie, IT-direktør og ansvarlig for digitaliseringsarbeidet.
– Nå har vi fundamentet på plass for å skape langt bedre kundetjenester. Samtidig gjør vi vår egen arbeidshverdag enklere og dermed bedre rustet til å være både tydelige og mer effektive i vår kundebehandling, sier han videre.
Innovasjon Norge ga 1,6 milliarder kroner i støtte til gründerbedrifter yngre enn tre år i fjor. Dette var en økning på 38 prosent fra 2014.
Les også: Nå blir det enklere å få oversikt over lånetilbudet
Under utvikling
Først ute i den nye plattformen er mulighet for å søke etablerertilskudd for markedsavklaring, og flere tjenester vil fases inn framover.
En viktig del av arbeidet som gjøres parallelt er å strømlinjeforme prosessene som ligger bak tjenestene.
– I dette tilfellet vil all saksbehandling gjennom portalen foregå ved Innovasjon Norges gründersenter i Førde. Her ligger også Gründertelefonen, og en drar dermed synergieffekter ut av å samlokalisere førstelinjetjeneste og saksbehandling for gründere, forteller Lie.
Les også: Vi blir stadig mer digitale i vår bankbruk
Dette er de nye mulighetene
Min side blir hjertet i Innovasjon Norges nye digitale kundefront. Dette er hva du kan gjøre på «Min side»:
- Logge sikkert på med BankID
- Representere bedrifter registrert i Brønnøysundregistrene
- Opprette nye søknader
- Følge hele søknadsprosessen digitalt
- Signere med elektronisk signatur
- Få tips om hva vi ser etter i gode søknader – både i tekst og video
- Flere tjenester og nyttige funksjoner vil komme til etter hvert