Har avdekket mye ulovlig markedsføring av forbrukslån

Forbrukerombud Elisabeth LIer Haugseth. Foto: Kimm Saatvedt

Forbrukerombudet avdekket nylig mange lovbrudd etter en tilsynsaksjon mot markedsføring av forbrukslån.

Annonse:

Den 1. juli i år trådte nye regler for markedsføring av kreditt i kraft.

De innebærer blant annet at det ikke lenger er lov å fremheve hvor lett det er å søke, hvor raskt du får svar på en søknad eller hvor raskt du kan få innvilget et lån.

Dessuten skal det tydelig gå frem hva lånekostnadene er, og dette skal ikke overskygges av tilleggsfordeler som bonuspoeng, rabatter og vervepremier.

Etter at Forbrukerombudet nå har gått gjennom en rekke annonser, ble flere aktører bedt om å endre markedsføringen sin.

– Vi hadde håpet flere utlånere ville følge reglene, men slik er det ikke, uttaler forbrukerombud Elisabeth Lier Haugseth til egne nettsider, og legger til:

– Vi ser heller ingen tegn på at omfanget eller trykket i kredittmarkedsføringen er dempet.

Ifølge ombudet har de vanligste feilene dreid seg om at det ikke finnes lovpålagt informasjon om effektiv rente og totalpris i markedsføringen, eller at denne typen informasjon er vanskelig å finne.

Konkrete tall er for eksempel skrevet med liten skrift eller ikke nevnt i det hele tatt i reklamer på radio.

Forbrukerombudet har også funnet omfattende brudd på regelverket i epost direkte til forbrukerne.

– Det er svært viktig at markedsføringen ikke skjuler kostnadene eller på annen måte bryter med reglene. Vi fortsetter å følge med på lånetilbyderne til vi ser at de følger loven når de annonserer i alle slags medier, sier Lier Haugseth.

Hold deg oppdatert på privatøkonomiske nyheter – Følg Pengenytt på Facebook

Les også disse sakene på Pengenytt.no:

Ny lov skal forhindre oss å havne i «luksusfellen»

Denne banken har det billigste boliglånet nå

Med «samtykkebasert lånesøknad» blir det nå enklere å søke lån

Styr unna denne nye avtalen fra stømselskapene

Dette bruker du mest strøm på hjemme