Den gamle bilbonus-ordningen kan bli borte

Skade på bilen blir ofte kostbart å reparere, og det evige spørsmålet er om det lønner seg å bruke forsikringen, med det bonustapet det medfører. Foto: Joanna Bu/ Pexels

Forsikringsselskapet If er først ute med å skrote den gamle bonusordningen på bilforsikring. Andre selskap kan følge etter.

Som første forsikringsselskap i Norge bryter nå If med bilbonus-ordningen.

Det kan spare mange kunder for mer enn 20.000 kroner ved en vanlig skade, ifølge selskapet.

Vel så viktig betyr det at du slipper å tenke på om det vil lønne seg å ta skaden på forsikringen eller ikke.

– Det er en enorm omveltning. Bilbonusordningen vi har i dag har vært brukt av alle norske forsikringsselskaper i 40 år. Nå er det på høy tid å tilby kundene våre en forsikring som både er enkel å forstå og billigere å bruke når uhellet først er ute, sier Ingrid Janbu Holthe, leder for salg og service i If, i en uttalelse.

– Maksimalt bonustap er nå ti prosentpoeng, mot 30 tidligere. Mange vil gå ned bare fem prosentpoeng, og noen får ikke bonustap i det hele tatt, legger hun til.

Annonse:

Les også: Du slipper å installere DAB-radio i din gamle bil

Lover uendret premie

Noen vil naturligvis spørre seg om hvem som må betale for dette. Vil det være de som kjører skadefritt som må ta regningen?

– Vi har regnet litt på dette, og svaret på det er nei, sier informasjonsdirektør i If Skadeforsikring, Jon Berge, til Pengenytt.

– Men dette er ikke gratis?

– If har gjort mange forenklinger med sine forsikringer de siste 3-4 årene. Det innebærer blant annet at kunder ikke skal oppleve store prisøkninger på forsikringen etter det første året, samt at prisene skal være like uansett hvilken kanal kunden velger å kontakte oss gjennom. Dette har gitt bedre forutsigbarhet og kundevennlighet, som igjen har gitt oss flere og mer lojale kunder, svarer Berge, og legger til: 

 – Vi forventer at det vi nå gjør med bonusordningen vil få samme effekt.

Han medgir imidlertid at også If vil fortsette å prise forsikringene etter risiko. Det vil si at de som krasjer mye, også får en høyere premie.

Les også: NAF-medlemmer lures med dekk-tilbud

Enklere å forholde seg til

Ifølge informasjonsdirektøren har den gamle bonusordningen vært en kilde til frustrasjon blant kundene.

– Noen lurer på om det lønner seg å bruke forsikringen, mens mange andre ikke tenker på det før de kontakter oss. Når de kanskje får høre at skaden deres ikke lønner seg å ta via forsikringen, har dette ofte skapt frustrasjon og misnøye, sier han.

– Forventer dere at konkurrentene nå følger etter?

– Det kan skje. Vi blir ikke overrasket om de gjør det. 

– Tok dere kontakt med andre selskap i forkant, slik at dere sammen kunne utarbeide et sammenlignbart forsikringsprodukt? Med samme betingelser og innhold, blir jo forsikringene enklere for forbrukerne å sammenligne mot hverandre.

– Nei, det gjorde vi ikke. Vi har nå reparert dette produktet slik at det blir mer rettferdig for våre kunder.

Til E24 oppgir både Gjensidige og Tryg at de kan komme til å gjøre endringer, uten at de har konkludert med hva ennå.

Les også: Mange som selger bilen sin må betale for bompasseringer til ny eier

Mange som ikke bruker forsikringen ved skade

I en landsrepresentativ spørreundersøkelse analyseselskapet YouGov har utført for If, sier så mange som én av tre at de har latt være å bruke forsikringen for å unngå bonustap.

En tommelfingerregel har tidligere vært at det ikke har lønnet seg å bruke bilforsikringen på skader under 20.000 kroner.

If forsikrer hver femte bil på norske veier. Bare i fjor hadde selskapet 22.500 forsikringssaker der kundene mistet bonus.

Mens du før kunne falle fra 70 til 40 prosent bonus etter en skade, blir det slik nå:

  • Ved 70 prosent bonus og lavere får du maks 10 prosentpoeng bonusnedrykk.
  • Har du 75 prosent bonus, og har hatt dette i ett til fem år, er det maksimale bonusnedrykket fem prosentpoeng.
  • Med 75 prosent bonus i mer enn fem år, får du som tidligere ikke bonustap.

Hold deg oppdatert på privatøkonomiske nyheter – Følg Pengenytt på Facebook

Les også disse sakene på Pengenytt.no:

Så mye feil viser speedometeret på nye biler

Skade på bil som følge av hull i veien? Dette svarer Statens vegvesen om erstatning

Dette risikerer du ved å kjøre forbi andre i høyrefeltet

Den gamle årsavgiften på kjøretøy forsvinner, men erstattes av en ny

Dette ville bensin og diesel kostet dersom oljeprisen falt til null