Salget av dagligvarer vokser mest, men klær og sko er det vi nordmenn oftest handler på nett av fysiske varer.
PostNord har fulgt den nordiske utviklingen innen netthandel i åtte år, og nylig ble rapporten «Netthandel i Norden – Halvårsrapport 2017» publisert.
Blant nordmenn som har handlet på nett, så er det klær og sko flest oppgir at de har handlet. Hele 34 prosent av nettforbrukerne oppgir at de har kjøpt produkter i denne varekategorien.
Stort tilbud hos både nasjonale og internasjonale aktører, fri retur som gjør det enkelt å prøve størrelser og passformer i ro og mak hjemme, samt økt lavprishandel fra Kina, nevnes som trolige årsaker til dette.
Annonse:
Videre er både medieprodukter, hjemmeelektronikk og produkter innen skjønnhet og helse populært å handle på nett. Se diagrammet under.
Følgende spørsmål ble stilt til dem som hadde kjøpt varer på nettet de siste 30 dagene: Hvilke typer fysiske varer har du kjøpt på nettet de siste 30 dagene?
Les også: Netthandelen vokser kraftig og truer norske butikker
Sterk vekst i dagligvarehandelen på nett
Mens kun fem prosent av oss handlet dagligvarer på nett i 2016, så økte dette tallet til ti prosent i første halvår i år. Det er en dobling på ett år.
– Dette er et marked vi fortsatt bare ser begynnelsen av. Selv om det er to aktører som har gjort sitt tydelige inntog, er de store kjedene fortsatt litt avventende til hvordan de skal rigge seg for denne transformasjonen, sier kommunikasjons- og markedsdirektør Ole A. Hagen i PostNord i en melding.
I de andre nordiske landene er bildet relativt likt, med unntak av Finland, der bare seks prosent har handlet dagligvarer på nett.
Et bredere tilbud og lavere priser får mange forbrukere til å søke seg til utenlandske nettsteder når de skal handle på nettet.
I første halvår av 2017 oppga 42 prosent av de norske forbrukerne at de har handlet i utenlandske nettbutikker.
Rapporten viser at Kina (33 prosent), Storbritannia (27 prosent) og USA (24 prosent) er de landene vi handler mest fra.
– Gigantiske aktører som Alibaba, JD.com og Wish driver frem hele den kinesiske utviklingen. Fra å ha vært et land for små hjemmeelektronikkdingser og klær, er produktmiksen nå utvidet med alt fra skjønnhetsprodukter til husgeråd og biltilbehør, sier Ole A. Hagen i PostNord.
Les også: Så mange dollarmillionærer er det i Norge
Om undersøkelsen:
- Den er basert på månedlige forbrukerundersøkelser i Sverige, Danmark, Norge og Finland i perioden januar til og med juni.
- Totalt 47.726 respondenter i alderen 18-79 år har deltatt (9767 respondenter i Sverige, 10.918 i Danmark, 11.172 i Norge og 15.869 i Finland).
- Netthandel defineres her som salg av varer via nettet som leveres hjem, til et utleveringssted eller hentes av kunden i butikk, på lager eller fra et utleveringslokale.
- Undersøkelsene ble gjennomført ved hjelp av TNS SIFOs nettpanel.
- Resultatene stammer fra en nettbasert undersøkelse, og de er dermed representative for den andelen av befolkningen som har tilgang til Internett. I tilfellene som beskriver hele befolkningen, er resultatene regnet om på grunnlag av nettpenetrasjonen i det respektive markedet.
Hold deg oppdatert på privatøkonomiske nyheter – Følg Pengenytt på Facebook
Les også disse sakene på Pengenytt.no:
Får ikke meldt seg ut av datingside. Fortsetter å bli trukket penger
Så lenge får du brukt de utgående norske sedlene
Ny rapport: Du betaler 4150 kroner for mye i rentekostnader på boliglånet
Bank har stengt 26.300 kontoer med 200 millioner innestående