I 2015 ble det lagt ut 441.762 gis-bort annonser på Finn-torget, noe som er en vekst på 35 prosent i forhold til året før. Gratisvarene har en estimert verdi på til sammen 127 millioner kroner.
For tredje året på rad har finn.no utarbeidet bruktmarkedsrapporten, en rapport som ser nærmere på utviklingen i kjøp og salg på Finn-torget.
Denne rapporten omfatter også det som gis bort gratis, og det er altså ikke ubetydelig.
Totalt utgjør møbler, hage og hus 65 prosent av alle gratisvarene. Annonsene omfatter alt fra bokhyller, nattbord og stoler, til dører, vinduer, taksten og fliser. Hvert år legges det også ut hele hus, gårder og hytter, mot at det blir fraktet bort.
Muligheter for et kupp
For eksempel ble det gitt bort 19.638 senger, 9140 spisestuer, 8810 kommoder, 6972 byggevarer, 5039 kjøkkeninnredninger og 4607 dører.
– Nordmenn er glade i å pusse opp, og det er veldig positivt at man velger å gi det bort fremfor å kaste det. Gamle murstein kan renskes og brukes på nytt. Vinduer og dører kan slipes og tilpasses nye boliger. Gjenbruk av byggematerialer kan bidra til å redusere klimagassutslippene fra produksjon av nye materialer, sier Christopher Ringvold, produktdirektør på Finn-torget i en pressemelding.
– Samtidig kan det tyde på at folk har god råd, fordi de velger å gi bort ting fremfor å selge, fortsetter han, som legger til at det ble publisert gratisvarer til en estimert verdi på 127 millioner kroner på Torget i fjor.
Om man snur på det, er det godt nytt for dem som ønsker å spare noen kroner ved å ikke handle nytt.
Les også: Dette bør du gjøre om du mister jobben
Økning i kjøp og salg også
Om man også inkluderer kjøp og salg, ble det publisert totalt 5,4 annonser på Finn-torget i fjor. Dette tilsvarer over 100.000 annonser i gjennomsnitt per uke og er nærmere 40 prosent flere enn året før.
Det ble omsatt varer til en samlet verdi på 7,8 milliarder kroner, noe som viser at brukthandelsnæringen gir betydelige inntekter til selgerne.
Rapporten peker også på at gjenbruk gir en betydelig klimaeffekt.
Møbel og interiør er den største kategorien og utgjør 20 prosent av salgsvarene. Det er imidlertid klær, kosmetikk og accessoirer som vokser mest, med en oppgang på antall annonser på hele 60 prosent fra 2014. Spesielt sko, jakker og kjoler til damer er populære salgsvarer.
Les også: Nå blir det enklere å investere sparepengene bærekraftig
Populære luksusvarer
Søkeordslisten kan tyde på at nordmenn har blitt mer merkebevisste det siste året, og både «Louis Vuitton» og «Rolex» har klatret opp på topp 10, etterfulgt av andre kjente merker som Mulberry, Michael Kors og Chanel.
– Ofte er det stor etterspørsel etter produkter det er dyrt å kjøpe nytt, og det som legges ut til salgs er gjerne svært pent brukt. Et annenhåndsmarked for eksklusive merkevarer gir brukerne gode muligheter til å få tak i både dyre og ettertraktede produkter som de ellers ikke har mulighet til å kjøpe, sier Ringvold.
Større effekt jo dyrere varen er
Elektronikk og hvitevarer er den nest største kategorien på Torget målt i antall annonser, og mobiltelefoner er en veldig populær salgsvare med over 100.000 publiserte annonser.
Spill og konsoller er blant produktene med størst annonsevekst, mens kjøleskap, mobiltelefoner, vaskemaskiner og komfyrer er blant produktene som i snitt ligger kortest tid på Torget.
– Hvor fort du får solgt, kommer blant annet an på hvor pent brukt tingene er og pris. Sitter du på elektronikk og hvitevarer som du ikke trenger lenger, og salgsvaren har en verdi fra 500 kroner og oppover, kan du med stor sannsynlighet tjene noen kroner på det, sier Ringvold.
Generelt for Torget er det størst sjanse for å få solgt produktet hvis verdien på tingene er fra 1000 kroner og oppover.