Litt før midnatt i går ble 4,8 millioner skattemeldinger gjort tilgjengelige for lønnsmottakere, pensjonister og næringsdrivende. – Skattemeldingen er forhåndsutfylt, ikke ferdigutfylt, påpeker skattedirektøren.
Selvangivelsen har i år endret navn til skattemelding, som Pengenytt tidligere har meldt.
Grunnen til dette er ny skatteforvaltningslov som trådte i kraft 1. januar i år.
Den nye loven tydeliggjør skattyters ansvar for å gi riktige opplysninger til rett tid, men medfører i praksis ingen store endringer for folk flest.
Les også: Dette svarer Skatteetaten på våre vanligste spørsmål om skattemeldingen
Hold deg oppdatert på privatøkonomiske nyheter – Følg Pengenytt på Facebook
Flere forhåndsutfylte opplysninger
Årets skattemelding inneholder flere forhåndsutfylte opplysninger enn noen gang tidligere.
Opplysningene blir innrapportert av arbeidsgivere, banker, barnehager og andre som leverer informasjon om inntekt, formue, gjeld og fradrag.
– Jo flere opplysninger vi mottar, jo bedre kvalitet på innholdet i skattemeldingen. Men selv om mye er fylt ut, må du likevel sjekke at opplysningene stemmer. Skattemeldingen er forhåndsutfylt, ikke ferdigutfylt, understreker skattedirektør Hans Christian Holte i en melding.
I fjor ble pensjon fra Danmark for første gang forhåndsutfylt i skattemeldingen. I år er også pensjon fra Sverige forhåndsutfylt.
Les også: Dette er de økonomiske fordelene med å være gift
Annonse:
Enklere, mer digitalt og mindre papir
I år har Skatteetaten sendt ut flere skattemeldinger enn noen gang. Mens det i fjor ble sendt ut 4,7 millioner skattemeldinger, har tallet økt til 4,8 millioner i år.
De fleste lønnstakere og pensjonister sjekker, endrer og leverer skattemeldingen elektronisk.
I år er det første gang det sendes ut under en million skattemeldinger på papir.
– Tallene bekrefter trenden vi har sett gjennom de siste årene, at flere og flere foretrekker å bruke de digitale løsningene våre, sier skattedirektøren.
Foreløpige tall viser at 8 av 10 har skatt til gode, mens 2 av 10 må betale restskatt.
Les også: Skattekalender for 2017: Her er alle de viktigste datoene
Nå kan du delegere
Nytt i år er at privatpersoner kan delegere rettigheter til å endre og levere skattemeldingen til andre, på samme måte som næringsdrivende har mulighet til.
– Muligheten til å gi andre tilgang til å endre og levere skattemeldingen betyr at det blir enda enklere å få hjelp av et familiemedlem, en regnskapsfører eller andre du stoler på, sier Holte.
Frist for innlevering av skattemeldingen er 30. april for lønnsmottakere og pensjonister og 31. mai for næringsdrivende.
Lønnstakere og pensjonister som ikke har endringer trenger ikke å levere skattemeldingen. Næringsdrivende har ikke leveringsfritak og må levere skattemeldingen elektronisk i Altinn.
Les også: 10 tips om boligskatten i skattemeldingen
Les også: Tre metoder for å selge din utleiebolig skattefritt
Les også: Pensjonist trakk fra eiendomsskatten på selvangivelsen