19 prosent, eller nesten hver femte forbruker, har skiftet hovedforsikringsselskap det siste året, viser en forbrukerundersøkelse gjennomført av Kantar TNS i samarbeid med Finans Norge.
Tilsvarende tall fra undersøkelsene i 2016 og 2015 var hhv 16 og 14 prosent. Det har med andre ord vært en kraftig oppgang i antall personer som bruker sin forbrukermakt.
73 prosent av de som har byttet forsikringsselskap det siste året oppga pris som grunn.
– Norske forbrukere er prisbevisste og utnytter konkurransen på markedet. Det er veldig positivt. Pris er en viktig faktor som man naturligvis bør vurdere. Men forsikringer kan også ha ulike vilkår og dekninger, og det er viktig at forbrukerne både ser på pris og hva de faktisk får igjen for det de betaler, sier kommunikasjonsdirektør Jan Erik Fåne i Finans Norge i en melding.
93 prosent av kundene opplyser at de er usedvanlig fornøyd, svært fornøyd eller fornøyd med sitt eksisterende forsikringsselskap. Kun tre prosent oppgir at de er mindre fornøyd eller misfornøyd.
På Finansportalen kan du selv sammenlikne forsikringene fra de ulike selskapene.
Les også: Må betale eiendomsskatt for hundehus
Les også: 15.120 kroner mer i engangsbeløp til nybakte foreldre
Les også: Skattekalender for 2017: Her er alle de viktigste datoene