Slik unngår du å bli ID-svindlet

ID-tyveri øker i omfang, viser en ny nasjonal undersøkelse. ID-tyvene kan påføre ofrene store problemer ved at de kjøper ting på nettet eller tar opp lån. Foto: Pixabay

Årlig får rundt fire prosent av den voksne befolkningen i Norge sine personopplysninger stjålet, men det finnes råd for å unngå bli en del av statistikken. Sjekk her hvilke tiltak du kan gjøre.

Skrevet av: Roger Grosvold, ABC Nyheter (Pengenytt samarbeider med ABC Nyheter. Les mer om det her. Denne artikkelen ble først publisert på ABC Nyheter).

Skatteetaten har i samarbeid med Norsk Senter for Informasjonssikring (NorSIS) gjennomført en undersøkelse som viser at andelen som har opplevd ID-tyveri, har steget fra 3,9 prosent i 2015 til 4,2 prosent i 2016.

Drøyt fire prosent av den voksne befolkningen i Norge, noe som tilsvarer cirka 150.000 personer, opplevde i fjor at noen benyttet deres identitet til å begå kriminelle handlinger.

Den økende andelen bekreftes av leder i Tryg Forsikring, Espen Opedal.

– Vi får nærmere 40 henvendelser i måneden fra kunder som lurer på om de er ID-svindlet, sier Opedal i en egen pressemelding.

Bakgrunn:  ID-tyveri øker i omfang

Dette kan de bruke opplysningene til

Dersom tyvene får tak i personnummeret ditt, har de mulighet til blant annet å foreta kjøp i en rekke nettbutikker ved hjelp av fakturabetalinger.

Fakturaen havner da hos offeret, mens selve varen blir sendt til svindlerens postboks.

De kan søke om forbrukslån og opprette kreditt- og betalingskort hos ulike banker.

ID-tyvene kan også kjøpe mobiltelefoner og opprette telefonabonnementer, og de kan opprette troverdige profiler og selge fiktive varer på diverse rubrikk og auksjonssider, som Finn, eBay og QXL.

Les også:  – Tvungent passordbytte er direkte skadelig

Hold utkikk etter disse tegnene

Nettvett.no finner du informasjon, råd og veiledning om sikrere bruk av internett. De råder deg til å være våken for følgende tegn som kan tyde på at noen har tatt for seg av dine personopplysninger:

  • Du mottar regninger for produkter du selv ikke har bestilt
  • Faktura for kredittkort inneholder ukjente transaksjoner
  • Du mottar bekreftelse på kreditt eller kredittramme uten å ha spurt om det
  • Du mottar varsel om adresseendring
  • Du mottar telefon eller brev om kjøp du ikke har gjennomført
  • Du mottar gjenpartsbrev etter kredittsjekk uten selv å ha initiert det
  • Kontroller nøye hvis du får adressert post du ikke forstår grunnlaget for, for eksempel en faktura eller et avtaleforslag
  • Kontroller kontoutskrifter fra dine bankkonti, og si fra til banken om det er ukjente transaksjoner

Les også:  Passord-lekkasjene: hva kan du gjøre?

Kapring av sosiale profiler

Du kan ikke forsikre seg mot ID-svindel, men noen forsikringsselskaper tilbyr hjelp til å rydde opp for deg om du blir utsatt for ID-svindel.

– Å bli utsatt for en trafikkulykke eller vold skjer der og da. En identitets-tyv sniker seg innpå deg og kan snu livet ditt opp ned, uten at du merker det før etter dager og uker. Tradisjonelt handlet ID-tyveri om å misbruke stjålet post. Men nå ser vi også at e-postsvindel, og kapring av dine sosiale profiler på nett brer om seg, sier Espen Opedal i Tryg Forsikring.

Han legger til:

– Noen saker er enkle å løse, mens i andre saker tar det ofte lang tid før våre kunder har et normalt liv igjen. Det er fortvilende å bli utsatt for «usynlige» tyver som stjeler identiteten din, og bidrar til at du lett kan havne i problemer med kredittkortselskap og andre som mener du har kjøpt tjenester av dem.

Les også:  Surfer du sikkert på mobil?

Enkle tiltak mot ID-tyveri

Nettvett.no har listet opp enkle tiltak du kan gjøre på internett og fysisk for å forhindre at andre får tak i personopplysningene dine.

  • Oppgi kun personlige opplysninger til selskaper du har tiltro til
  • Sørg for at personnummeret ditt aldri er tilgjengelig på internett. For eksempel aldri oppgi personnummer på en CV
  • Hold kort og personlig kode adskilt
  • Skjul pinkoden din når du handler eller tar ut penger i en minibank
  • Makuler eller riv i stykker papirer og kort med sensitive personopplysninger før du kaster det
  • Tøm postkassen din daglig. Sørg også for at det er lås på postkassen
  • Vær forsiktig med å dele personlige opplysninger på sosiale medier
  • Sørg for å sikre datamaskinen og telefonen din med oppdaterte sikkerhetssystemer

Les også:  Din e-post er mål for kriminelle

Denne artikkelen ble først publisert på ABC Nyheter.