Det er hard konkurranse om kundene og enhver bedrift og handel må tenke nytt og kreativt for å tiltrekke seg oppmerksomheten. Være seg om det er teknologi, detaljhandel, til og med nettcasino – så finnes det en rekke effektive og beviste strategier som skaper både engasjement og vekst. La oss se nærmere på ni ulike metoder og taktikker som brukes av ulike aktører for å fange interesse.
1. Lanseringstilbud for nye produkter
Vi ser ofte at når nye produkter lanseres så kan spesielle introduksjonstilbud være svært effektive. Dette er spesielt vanlig innenfor salg av teknologi, der nye gadgets eller ulike programvare kan tilbys med en rabatt de første dagene etter lansering. Dette genererer ikke bare salg, men også tidlig bruker feedback som kan være uvurderlig for produktforbedringer.
2. Casino bonuser – spesialtilbud for sin sjangre
Casinoer, spesielt online, tilbyr ofte generøse velkomstbonuser for å tiltrekke nye spillere. Disse bonusene kan inkludere gratis spinn på spilleautomater, innskuddsmatcher der casinoet matcher et innskudd med en prosentandel av bonuspenger, eller til og med no-deposit bonuser som gir nye spillere en liten mengde penger å spille for uten krav om innskudd. Disse tilbudene er ikke bare attraktive for spillere, men skaper også en følelse av verdi og tillit mellom kunden og casinoet.
Jakten på beste norske casino er like mye en jakt på de beste casinobonusene. Derfor er det viktig å vite hva man skal velge – både hvilke sider som er bra, og når det gjelder free spins, innskuddsbonuser og cashback.
3. Kampanjer med rabatter og salg
Dette er kanskje det lokkemiddelet som flest tenker på. Særlig når det kommer til detaljhandelen som tradisjonelt er kjent for sine sesongmessige salg og rabatter som tiltrekker seg store mengder kunder. Enten det er Black Friday, julesalg, eller back-to-school kampanjer, tilbys det der rabatter på populære produkter for å drive trafikk til butikkene og rydde lager.
Men, det har nesten blitt litt klisje, som vi vet så fungerer salg som en umiddelbar lokker av kunder, og skaper en hastverkseffekt som fort kan føre til økt salgsvolum. Dessverre brukes det kanskje litt for ofte, og det virker som om enhver butikk har salg hver tredje dag. Så bruk dette grepet med omhu.
4. Tidsbegrensede rabatter
Dette punktet spiller inn på vår nr. 3, og er en ren klassiker innenfor de fleste – eller egentlig alle – bransjer. Å sette opp tidsbegrensede rabatter skaper en følelse av hastverk og kan fort motivere kunder til å gjøre impulskjøp. Eksempelvis kan en elektronikkbutikk tilby 20% rabatt på alle varer i butikken i løpet av en helg, eller en e-handelsplattform kan enkelt tilby spesialpriser på utvalgte produkter hver time gjennom «flash-salg.» Da er det lett å klikke på “handle nå” knappen.
5. Lojalitetsprogram
Lojalitetsprogrammer er utbredt i mange bransjer, du finner dem så og si over alt fra flyselskaper og hotellkjeder til kaffebarer og dagligvarebutikker samt casinoer på nett. Ved å tilby kunden poeng, rabatter eller andre fordeler i bytte mot gjentatte kjøp, kan bedrifter bygge opp og vedlikeholde et langsiktig forhold til kundene. For eksempel, et supermarked kan tilby poeng basert på kjøpesum som senere kan konverteres til rabatter på fremtidige kjøp. Eller poeng på flyreiser kan gjøre at en velger samme flyselskap for å tjene opp rabatter på fremtidige reiser, eller en tjener noe så enkelt som prioritert boarding eller gratis bevertning.
6. Gratis prøveversjoner og produktdemoer
Gratis prøveversjoner og demoer er vanlige i programvareindustrien og blant abonnementsbaserte tjenester. Ved å gi kunder en risikofri måte å teste produkter eller tjenester, kan en vise verdien av sitt tilbud før kunden forplikter seg økonomisk. En streamingtjeneste kan for eksempel tilby en måned gratis prøveperiode før abonnementsavgiften trer i kraft. Og det er nok flere som savner standarden som var innen dataspill hvor man kunne teste spillets første par nivåer før man gikk hen og kjøpte – dette var en svært effektiv strategi da spilleren fikk teste ut den innledende biten av spillet, og ville man så fortsette måtte man kjøpe fullversjonen.
7. Referral eller henvisningsprogrammer
Å oppmuntre til munn-til-munn-markedsføring gjennom referralprogrammer kan være svært effektivt. Ved å tilby eksisterende kunder incentiver for å verve nye kunder, kan bedrifter raskt utvide sin kundebase. For eksempel, et fintech selskap kan tilby $10 til både den henvisende kunden og den nye kunden når sistnevnte åpner en konto og gjør et innskudd. Det finnes så klart også en egen underkategori, ofte sett på sosiale medier, der influencere tjener honorar på et produkt ved å sende kunder dit med sin egen referralkode.
8. Sosiale medier med utfordringer og giveaways
Sosiale medier tilbyr unike muligheter for virale markedsføringskampanjer. Først og fremst kan de bygge en tilstedeværelse og slik bli synlige samt ha interaksjon med sine kunder. Vi har også under punkt syv nevnt bruken av influencere som en god strategi i markedsføring, og være seg via dem eller bedriftens egen sosiale portal kan man arrangere utfordringer eller giveaways hvor brukerne oppfordres til å dele innhold, tagge venner eller poste med spesifikke hashtags for å vinne priser. Dette ikke bare engasjerer eksisterende følgere, men utvider også rekkevidden av markedsføringen. Noen ganger direkte dramatisk mye.
9. E-postkampanjer
Vi kan si at til tross for den digitale markedsføringens fremskritt, så fortsetter den velkjente e-posten å være en sterk kanal for å nå kunder. Ved å sende skreddersydde tilbud, nyhetsbrev og eksklusive invitasjoner, kan bedrifter opprettholde en direkte linje til sine kunder. For eksempel, en bokhandel kan sende månedlige e-poster med bokanbefalinger og eksklusive rabatter til abonnentene sine. Slike nyhetsbrev kan oppleves plagsomme, men de har sin plass i markedsføring.
Merk at du kan også finne de som enda driver med “kalde e poster» der en sender ut mer på måfå, dette burde en ikke gjøre og heller bare sende e-post til de som har meldt seg på kampanjetilbud og nyhetsmeldinger.