Midt under den hektiske Black Week får mange inkassokunder en ekstra mulighet til å kutte i gjelden sin. Kredinor kontakter i disse dager flere tusen kunder som får tilbud om å komme seg raskere tilbake til god økonomisk helse.
Kredinor, som er Norges største inkassoselskap, har to ganger tidligere gjennomført lignende kampanjer der svært mange kunder har fått en bedre hverdag i ettertid.
– Med stigende renter i en tid da alt er dyrt, vet vi at mange kommer til å slite utover vinteren. Derfor ønsker vi å rette fokuset mot nedbetaling av gjeld fremfor å pådra seg ny under disse handledagene, sier Klaus-Anders Nysteen, administrerende direktør i Kredinor.
40.000 kunder
Under Black Friday i fjor fikk 40.000 Kredinor-kunder tilbud om en eller annen form for reduksjon av gjelden sin. Resultatet var at mange fikk nye og håndterbare nedbetalingsplaner og andre fikk kvittet seg helt med sin gjeld.
I juni år, da mange fikk sine skattepenger, ble det lagt ytterligere 3500 saker til denne listen etter et lignende tilbud fra Kredinor.
– Vår viktigste oppgave er å hjelpe folk ut av gjeld, raskere og rimeligere – og med mindre stress. Vi vet at det likevel er mange kunder som vegrer seg for å gå i dialog med oss. Derfor håper vi at en kampanje som dette kan senke terskelen for kontakt og hjelpe flere til et bedre liv, sier Nysteen.
Årets kampanje
– Som inkassoselskap skal vi redusere kundenes betalingsproblemer i stedet for å øke dem. Det jobber vi med hele året. I tillegg håper vi at kampanjer som dette er med på å hjelpe folk ekstra i en tøff tid, sier Klaus-Anders Nysteen i Kredinor.
Årets Black Friday-kampanje retter seg mot betalingsdyktige kunder som får påminnelse om ubetalt krav, med tilbud om rådgiving for å finne en helhetlig løsning. I tillegg får en gruppe personer som er mindre betalingsdyktige tilbud om redusert betaling for å slette krav.
– Vi ønsker spesielt å hjelpe dem som sliter mest økonomisk med å betale ned på inkassogjelden sin fremfor å bruke mer penger. Dette er ment som en motvekt til en vond økonomisk spiral som Black Friday fører til for mange personer, sier Nysteen