Lavpriskjeden Extra forbereder seg på spinnville uker frem til jul når den, som første dagligvarekjede, annonserer nå det første store priskuttet på julevarer.
I disse dager er julevarene på full fart inn i dagligvarebutikken, og lavpriskjeden Extra er den første dagligvarekjeden som kutter prisene på julevarer. Noen eksempler er:
- Røkt pinnekjøtt: -24,1%
- Tynnribbe: – 18,3%
- Julepølse: – 16,7%
- Lutefisk: -21,6 %
På landsbasis selger lavpriskjeden Extra fire til fem millioner varer pr. dag og dette øker jevnt og trutt frem mot jul. Toppen nås i uke 51 der salget er 25-40 prosent høyere enn en normaluke.
– Mange nordmenn kjenner økt inflasjon på lommeboken og derfor er prisbevisstheten høy. Kundene setter pris på billigere mat. Dette gjør at vi som lavpriskjede forbereder oss på utrolig travle, men også morsomme uker. Det er høyt trykk hver eneste dag, men de siste dagene før jul er alltid helt spesielle. Lille julaften er den største handelsdagen i hele året med nesten dobbelt så mange solgte varer som normalt, sier Håvard Jensen, kjededirektør i Extra.
Kundene til Extra i Norge gjennomfører over 13 millioner handleturer i desember. Og produktet som havner oftest i handlekurven er klementin.
– Klementiner er vårt største enkeltprodukt gjennom hele desember. Det går enorme mengder, og det er ikke rart: Det er godt og sunt. Vi selger også mye agurk, kålrot og banan i uken før jul, i tillegg til melk, fløte og sjokolade, sier Jensen.
Extra er landets tredje største dagligvarekjede og vokser stadig. Håvard Jensen sier sukessoppskriften er enkel.
– Vi kombinerer lave priser og et bredt utvalg, så alle kan gjøre både hverdagshandel og julehandel hos oss. Extra eies av folket og vi har en viktigere jobb enn noen gang tidligere for å sørge for lavest mulig dagligvarepriser. At vi nå er først med priskutt på julevarer, viser at vi tar dette på høyeste alvor nå vi nå går julen i møte, avslutter Jensen.