Siden 2020 er det satt inn 22,7 milliarder og tatt ut 18,4 milliarder kroner gjennom kontanttjenesten fra BankAxept som tilbys i NorgesGruppens butikker. Veksten fra 2021 til 2022 var på 20 prosent.
– Både forbrukere og bedrifter har fått med seg at kontanter er noe du fikser i matbutikken. Kundene liker de gode åpningstidene og synes det er fint å kunne løse flere oppgaver samtidig, sier Ida Snarli, ansvarlig for Kontanttjenester i butikk i BankID BankAxept.
Hittil i år er veksten størst på innskudd, med 17 prosent økning sammenlignet med samme periode i fjor. Uttakene har bare økt med 6 prosent.
Enda raskere å ta ut kontanter
For å gjøre uttak på egen konto via Kontanttjenester i butikk, måtte du tidligere først betale for varene, og så i neste omgang gjøre uttaket ved å tæppe eller sette inn kortet og taste PIN-koden. Nå skjer alt i en operasjon.
– Det vil gå mye raskere å ta ut kontanter når du kan handle og ta ut kontantene samtidig. Vil du ta ut eller sette inn kontanter i butikken, se etter en kasse merket med Kontanttjenester i butikk, sier Ida Snarli.
Løser kontantplikten til bankene
Kontanttjenester i butikk er en fellestjeneste som er med på å dekke bankenes kontantplikt i samfunnet på en god og trygg måte for forbrukerne.
Med BankAxept-kortet kan man enkelt ta ut og sette inn kontanter på kontoen i kassene i NorgesGruppens butikker. Kontantuttak i forbindelse med varekjøp, er nå en del av tjenesten Kontanttjenester i butikk. Bruk av bankkort med PIN-kode, gjør det trygt for kundene, samtidig som det forhindrer økonomisk kriminalitet.